Autoveroalen nurja puoli: Vaihtoautojen arvo alenee ja käyttö kallistuu

Autoverotuksen painopiste siirtyy auton ostosta auton käyttöön, ja hallitus kompensoi veroalea korottamalla ajoneuvoveroa. Autoveron alentamisen takia myös käytetystä autosta saa tulevaisuudessa nykyistä huonomman hinnan.

talous
Autoja rivissä kaupassa.
Jenny Huttunen / Yle

Hallituksen eilinen päätös alentaa autoveroa ei ole silkkaa auringonpaistetta autonomistajille.

Veroratkaisun myötä käytettyjen autojen arvo alenee ja autolla köröttely kallistuu.

Veronalesta myös hyötyvät kuluttajat, joilla on varaa uuteen autoon, muut autonomistajat maksavat sen auton "käyttömaksussa".

Samalla kun hallitus nipistää autoverosta 150 miljoonaa euroa, ottaa se rahan takaisin käyttöön liittyvissä veroissa. Ajoneuvoveroa korotetaan hallitusohjelman mukaan 100 miljoonalla. Lisäksi veneet ja muu moottoriajoneuvot saavat oman veronsa, jonka tuotoksi on laskettu 50 miljoonaa.

Tällä hetkellä on vielä auki millä tavoin hallitus aikoo nostaa ajoneuvoveroa. Jo nykyään vähäpäästöiset autot maksavat vähemmän käyttömaksua.

Kun uuden auton hinta alenee tulevaisuudessa myös vaihtoautosta saa nykyistä vähemmän rahaa.

Vaihtoauton hintaan vaikuttavat erityisesti niiden tarjonta ja kysyntä. Jos kuluttajat haluavat automalleja, joista saa veroalen mahdollisimman suurena voi markkinoille tulla paljon vaihtoautoja. Tämä taas alentaa niiden hintaa autoa vaihdettaessa.

– Autojen hinnat elää. Jos uusien autojen hinnat laskevat, niin käytettyjen autojenkin hinnat tulevat laskemaan. Niin sanottu väliraha tulee pysymään suunnilleen samana, vakuuttaa Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Autoala on kiitellyt hallituksen nopeaa päätöstä, ja toivoo se vauhdittavan hetkeksi hyytynyttä autokauppaa. Euroistaan tarkat kuluttajat ovat kytänneet hallituksen päätöstä, eivätkä uudet autot ole käyneet juuri kaupaksi vimeisen kuukauden aikana, harmittelee Rissa.

– Kaikki mitä saadaan alaspäin on hyvä, mutta olisin toivonut vähän suurempaa ratkaisua autoverotukseen eli se olisi tehty kerralla eikä neljän vuoden aikana. Olisi saatu voimakkaampi ja nopeampi vaikutus autokauppaan. Kun verohyöty tulee aina tammikuussa, niin loppuvuodesta se voi myös pysäyttää autokaupan, arvioi Rissa.

Jäävätkö kovapäästöiset "koslat" omistajalle?

Kun vähäpäästöisiä suositaan verotuksella, jäävätkö vanhemmat ja suuripäästöiset autot nyt omistajan tai autokauppiaan käsiin? Suomen suurimpiin kuuluvan vaihtoautoliikkeen Rinta-Joupin toimitusjohtaja ei usko, että näin käy.

– Autoveron alennus ei ole kovin dramaattinen, puhutaan pienistä euromääristä vähittäismyyntihintaan, joten vaikutus vaihtoautoihin ei ole kovin suuri. Uusien autojen kauppa voi piristää myös vaihtoautojen kauppaa. Tällä hetkellä uusien autojen kauppa on ollut vähän alavireinen, ja tietyn mallin vaihtoautoista on ollut paikoitellen jopa pulaa, sanoo toimitusjohtaja Ari Rinta-Jouppi.

Entä miten käy veroalen hiilidioksidin päästörajat (140 grammaa/kilometriltä) ylittäville autoille? Haluaako kukaan enää sellaisen?

– Veroale ei vaikuta niiden kauppaan suuntaan tai toiseen. Elämä jatkuu niinkuin tähänkin asti niillä, jotka haluavat ajaa vähän kovempipäästöisillä autoilla, painottaa Pekka Rissa.

Lähteekö hydridi- ja sähköautojen myynti nyt rakettimaiseen nousuun? Autoveron muutos painottuu eniten juuri 70–90 grammaa päästäviin autoihin, jotka ovat pääosin hydridejä.

– Varmasti ne tulevat jonkin verran mielenkiintoisemmiksi. Ratkaisevaa on, miten ne tullaan hinnoittelemaan tammikuun alusta, arvelee Rissa.

Veroale ei valu kauppiaan kukkaroon

Pekka Rissa vakuuttaa, että veroale tullaan siirtämään autojen hintoihin täysimääräisenä, eikä autokauppias vedä välistä.

– Aiemmissa alennuksissa autojen hinnat ovat jopa laskeneet enemmän. Ala on niin kilpailtu, että joka merkki miettii erittäin tarkasti, mitä malleja hinnoitellaan agressiivisesti. Olen täysin varma siitä, että tämä tulee menemään autojen hintoihin kuluttajan eduksi.

Valtio vauhdittaa tänä vuonna uusien autojen kauppaa myös romutuspalkkiokokeilulla. Jos omistaja romuttaa yli kymmenen vuotta vanhan autonsa, hän saa heinäkuun alusta valtiolta 1 500 euron romutussetelin.

Autokauppias antaa vastaavan summan alennusta uuden auton hinnasta. Uuden auton pitää olla vähäpäästöinen, enintään 120 gramman hiilidioksidia päästävä.

Valtio kattaa setelin kuluista 1 000 euroa ja autoala 500 euroa. Kokeilu kestää vuoden loppuun eli seteliä ja ensimmäistä veroalea ei voi harmittavasti yhdistää.