1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Uniapneasta kärsivä ei aina kuorsaa

Voimakas päivittäinen väsymys voi kieliä uniapneasta. Uniapnea on unihäiriö, jossa esiintyy unenaikaisia hengityskatkoksia.Toisaalta kaikki uniapneasta kärsivät eivät kuorsaa eivätkä kaikki kuorsaajat kärsi uniapneasta.

Puolen tunnin uni parantaa työntekijän vireystilaa yövuorossa. Kuva: Jari Pelkonen / Yle

Hammaslääkäri Markku Lohvansuu muistuttaa, että kuorsaaminen on tavallista eikä välttämättä vaarallista. Usein se kuitenkin kielii uniapneasta.

– Toisaalta kaikki ylipainoiset eivät kuorsaa. Eikä kaikilla ylipainoisilla ei ole uniapneaa. Hyvinkin hoikka ihminen voi kärsiä uniapneasta ilman, että hän kuorsaa, Lohvansuu kertoo.

Jos alle nelikymppinen nainen sairastuu verenpainetautiin, taustalla on usein uniapnea.

– Uniapneassa elimistö joutuu ponnistelemaan saadakseen hengityksen kulkemaan. Verenpaine nousee hengityskatkojen vuoksi, Lohvansuu selittää.

Uniapneassa kuorsaajan hengityksessä voi olla katkoksia, joiden jälkeen hengitys lähtee taas liikkeelle. Verenpaineen kohoamisen lisäksi sairastunut on hyvin väsynyt päivisin, saattaa nukahdella ja pahimmillaan nukahtaa autonrattiin.

Jos ylipainehappimaski tai kisko eivät auta, voidaan laserilla lämmittää ja avartaa nielua.

Markku Lohvansuu

Kiskot, laser tai ylipainemaski

Osalla hammaslääkäreistäkin on jo käytössä laite, jolla saadaan tehtyä yön unianalyysi. Jos kyseessä on uniapnea, sitä voidaan hoitaa ylipainehappimaskilla, uniapneakiskolla tai laserilla.

Ylipainehappimaski laitetaan nenään yöksi. Kisko taas laitetaan suuhun yöksi. Alalauka työntyy eteenpäin, jolloin ilmatila nielussa väljenee ja henki kulkee paremmin.

– Jos ylipainehappimaski tai kisko eivät auta, voidaan laserilla lämmittää ja avartaa nielua. Tämä hoito on lempeämpi. Enää nielun pehmeitä osia ei leikata pois, sillä käsittelyn jälkeen ruoka menee helposti henkeen, Lohvansuu kertoo.

Lohvansuu muistuttaa, että laihduttaminen helpottaa usein kuorsaamista, kun kaulan ja kielen alueen rasva vähenee. Pahimmillaan kuorsauksen desibelit voivat nousta yli sataan.

Kuorsaamista voi yrittää estää pehmeillä menetelmillä, kuten laittamalla tennispallon selän alle, jolloin selällään nukkuminen ei enää innosta.

– Euromallinen adapteri on tennispalloa tehokkaampi, sillä se osuu selkään ikävämmin eikä se uppoa niin helposti patjan ja selän väliin , Lohvansuu hymyilee.