Elintarvikebisnes: Suomalaiset eivät nyt osta suomalaista

Halvemmat hinnat eivät ole ohjanneet asiakkaita ostamaan entistä enempää suomalaisia vaihtoehtoja. Suomalainen ruoka ei pysty kilpailemaan ulkomailta tuodun kanssa, sanoo ETL.

talous
Kaupan ostoskoreja.
Kalevi Rytkölä / Yle

Suomalaisilla ruokatehtailla on ollut tavallista hiljaisempaa. Elintarviketeollisuuden talouskatsauksessa kerrotaan vähentyneestä tuotannosta vuoden alkukuukausina. Huhtikuussa tuotantoa oli viisi prosenttia edellisvuotista vähemmän. Tuottajahintojen kerrotaan halventuneen viime kuukausina kiihtyvästi.

Syy ei ole vain Venäjän vientikiellossa, vaan myös kotimaan laimentuneessa kysynnässä, kertoo alan etujärjestö Elintarviketeollisuusliitto eli ETL.

Tilasto on erikoinen siinä valossa, että suomalaiset ruokakaupat ryhtyivät alkuvuodesta hintasotaan. Vaikuttaa siltä, että halvemmat hinnat eivät ole ohjanneet asiakkaita ostamaan entistä enempää suomalaisia vaihtoehtoja.

– Tätä tässä nyt ihmetellään, mistä tämä johtuu. Haetaanko todella sitä halvinta vaihtoehtoa, joka sitten saattaa olla tuontituote? Mihin kotimaisuus on unohtunut? kyselee toimitusjohtaja Heikki Juutinen ETL:stä.

– Näyttää siltä, että tuonnin osuus on kasvanut ja kotimaa on menettänyt, vaikka viime vuonna suunta oli eri.

Suomalaista ruokakauppaa hallitsevat S- ja K-ketjut ovat voimakkaasti viestineet satojen tuotteiden hinnanalennuksista viime vuodenvaihteen tienoolta saakka.

Kotimarkkinan heikentynyt kysyntä näkyy Juutisen mielestä kaikissa ruokakaupan perustuotteissa, kun tekee kierroksen Prismassa tai Citymarketissa.

– Se näkyy siinä, että otetaan tiettyjä tuotteita tarjoukseen. Ne tuotteet, jotka eivät ole tarjouksen kohteena, eivät mene niin hyvin kaupaksi.

Toimitusjohtaja Juutisen mielestä ruoka ei ole Suomessa kallista.

– Jos kuluttajahinnoista poistetaan verojen vaikutus, hintataso Suomessa on EU-maihin verrattuna hyvin maltillinen.

Karkkihyllyllä vaadittaisiin Juutisen mukaan hallituksen toimia. Hän odottaa päätöksiä lopettaa "elintarviketeollisuuden ankeuttamisen kiistanalaisella makeisverolla".

– Kesäkauden jäätelöiden ja virvoitusjuomien hintojahan on nostettu valtavan paljon valmisteveroilla. Totta kai kysyntä heikkenee.