Hikka pilasi Chuck Berryn konsertin – kuluttajariitalautakunta teki historiallisen ratkaisun

Kuluttajariitalautakunta on ensimmäistä kertaa suosittanut konsertinjärjestäjää maksamaan lipunostajalle hyvitystä, koska konsertin laatu poikkesi sovitusta.

Kotimaa
Chuck Berry soittaa kitaraa
Chuck Berry Walter Bieri / EPA

Chuck Berryn konsertti Helsingissä vuonna 2013 oli pettymys.

87-vuotias rocklegenda ei flunssan, väsymyksen ja hikan takia pystynyt kunnolla laulamaan eikä soittamaan, ja osa kuulijoista poistui kesken esityksen.

Kymmenkunta pettynyttä kuulijaa vaati Chuck Berryn epäonnistuneesta konsertista rahojaan takaisin. Nyt ensimmäinen valitus on saatu päätökseen kuluttajariitalautakunnassa.

Vastuu yritettiin vierittää esiintyjälle

Historialliseen ratkaisuun päätyneessä vaatimuksessaan kuulija vetosi, että konsertin järjestäjä ja lipun välittäjä ovat vastuussa siitä, että tilaisuus vastaa normaalia hyvää tasoa ja esiintyjä on esiintymiskuntoinen.

Tämä oli aika poikkeuksellinen tapaus

kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg

Konsertin järjestänyt RL Concerts Oy ja lippuja välittänyt Lippupalvelu Oy kiistivät tiukasti vastuun konsertin epäonnistumisesta.

Lippupalvelu toimii mielestään ainoastaan lippujen välittäjänä, ja konsertin järjestäjä vastaa tilaisuudesta.

Järjestäjän mukaan ohjelman sisällöstä ja sen toteutuksesta vastaa esiintyjä itse.

Legenda myönsi itsekin epäonnistuneensa

Koskaan aiemmin kuluttajariitalautakunta ei ole päätynyt ratkaisuun, että kuluttajalla olisi oikeus saada korvausta huonon laadun takia, kertoo kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.

Subjektiivinen kokemus konsertista ei riitä hyvitysperusteeksi

kuluttajariitalautakunta

– Kyllä meillä on aiemmin suositettu korvauksia, jos esimerkiksi kuluttaja ei ole nähnyt lavalle tai jos konsertti on liian lyhyt ennakkotietoihin verrattuna. Mutta nyt ensimmäistä kertaa konserttia on pidetty laadullisista syistä virheellisenä. Tämä oli aika poikkeuksellinen tapaus, alleviivaa puheenjohtaja.

Kuluttajariitalautakunnan mukaan lipun ostaneen subjektiivinen kokemus konsertista ei luonnollisesti riitä hyvitysperusteeksi.

Koska laatua on objektiivisesti vaikea mitata, ratkaisevina todisteina Chuck Berryn hikka -tapauksessa pidettiin median kirjoituksia sekä lukuisia yhteydenottoja kuluttajaviranomaisille. Median mukaan Chuck Berry oli lavalla epävarma, sairas ja hauras. Hän kärsi myös pitkittyneestä hikasta ja vilustumisesta.

Artistin manageri oli pahoitellut yleisölle, että Berry ei ollut saanut nukuttua neljään vuorokauteen ennen esiintymistä. Myös legenda itse oli pahoitellut huonoa kuntoaan, eli Chuck Berry oli kuluttajariitalautakunnan näkemyksen mukaan myöntänyt esityksen epäonnistuneen.

Puolet rahoista takaisin

Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtajan mukaan, vaikka sairaana esiintyminen voi olla sopimusoikeudellinen virhe, ei koko lipun hinnan palauttaminen kuitenkaan tullut kyseeseen. Lautakunta päätyi suosittamaan, että puolet lipun hinnasta palautetaan.

Chuck Berry oli lavalla epävarma, sairas ja hauras

lehtikirjoitukset konsertin jälkeen

– Katsojat olivat saaneet jotain irti. Siellä oli muitakin esiintyjiä, ja pääesiintyjä oli lavalla, vaikka ei pystynyt sillä tavoin esiintymään kuin olisi odotettu, puheenjohtaja Pauli Ståhlberg puntaroi.

Ratkaisua perusteltiin myös sillä, että kun kuluttaja hankkii lipun varsin iäkkään esiintyjän konserttiin, täytyy kuluttajan myös varautua siihen, että eri esityskertojen välillä voi olla merkittäviäkin eroja.

Vastuurajoitukset eivät tepsineet

Ratkaisu oli kiinnostava kuluttajan kannalta myös siitä syystä, että vaikka molemmat yritykset yrittivät vedota myyntiehdoissaan oleviin vastuunrajoituksiin, olivat vastuunrajoitukset lopulta kuluttajaoikeudessa mitättömiä.

– Tällaiset täydellisesti vastuun poissulkevat ehdot eivät päde kuluttajaoikeudessa, kertoo kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.

Ratkaisussa kiinnitettiin huomiota myös lipun välittäjän vastuuseen.

Lippupalvelun toiminnassa ei tässä tapauksessa todettu virhettä, mutta ratkaisussa muistutetaan Lippupalvelua, että silläkin on vastuu omasta suorituksestaan: Lipun välittäjänkin pitää informoida ostajaa, jos se on tietoinen esiintyjän huonosta kunnosta.

Konsertin järjestäjä RL Concerts Oy on ilmoittanut aikovansa noudattaa kuluttajariitalaukunnan ratkaisua ja kertoo käyvänsä keskusteluja hyvässä hengessä asiakkaidensa kanssa.