Kaupan asiantuntija tyhjenevästä Family Centeristä: "Vaatekauppa on keskustakauppaa"

Kauppakeskus Family Center potee asiakaspulaa, mutta tien toisella puolella suurissa erikoisliikkeissä kauppa käy. Niissä myydäänkin tavaraa, jota ei perinteisesti haeta keskustasta.

vähittäiskauppa
OKAn rakentama Family Center Lappeenrannassa.
OKAn rakentama Family Center Lappeenrannassa.YLE Etelä-Karjala

Asiakkaita houkutteleva veturiyritys lähti ja ostosmatkailijat vähenivät. Siinä syyt, joiden takia Family Center -kauppakeskuksen polku Lappeenrannassa on tällä hetkellä kivikkoinen. Useampi liike on jo sulkenut tai sulkemassa ovensa.

Jäljelle jäävä joukko ei ehkä pärjääkään sillä samalla ajatuksella, mitä alunperin on ajateltu.

Tuomas Santasalo

Kaupan konsultin Tuomas Santasalon mukaan Family Centerin lähtökohta alun alkujaan oli, että kauppakeskukseen tulee iso veturi. Se houkuttelisi myös muihin liikkeisiin asiakkaita.

Veturiksi saatu Kodin Ykkönen kuitenkin lähti ja kauppakeskuksen konsepti alkoi ontua.

– Jäljelle jäävä joukko ei ehkä pärjääkään sillä samalla ajatuksella, mitä alunperin on ajateltu, Santasalo kertoo.

Keskustaan kuuluvia liikkeitä liian kaukana

Santasalo toteaa, että kauppakeskukseen jäljelle jääneet liikkeet ovat sellaisia, jotka tyypillisesti sijaitsevat ja ehkä pärjäävätkin paremmin keskustassa. Eli muotiin ja laatuun panostavia yrityksiä.

Family Center on kuitenkin parin kilometrin päässä Lappeenrannan keskustasta.

Big boxien liikeidea perustuu siihen, että niistä haetaan tavaraa autoilla. Ne eivät käveleviä asiakkaita juuri palvele.

Tuomas Santasalo

Veturiyrityksen ohella Family Centerissä on Santasalon näkemyksen mukaan nojattu vahvasti ostosmatkailijoihin. Tunnettu tosiasia on, että ostosmatkailijat ovat vähentyneet. Paikallisia Family Center puolestaan ei houkuttele riittävästi.

Isoista laatikoista tavara haetaan autoilla

Vähän matkan päässä Family Centeristä, Vanhan Viipurintien toisella puolella on rykelmä suuria laatikkomyymälöitä, "big boxeja". Ne ovat erikoistuneet tiettyihin tuotteisiin, kuten kodin elektroniikkaan, urheiluun tai puutarhoihin. Toisin kuin Family Centerissä, asiakkaita tuntuu riittävän.

– Big boxien liikeidea perustuu siihen, että niistä haetaan tavaraa autoilla. Ne eivät käveleviä asiakkaita juuri palvele. Ne erikoistuvat tavaroihin, joita ei ole perinteisesti haettu keskustasta, Santasalo toteaa.

Eli erikoisliikkeet ovat oikealla paikalla ja pärjäävät sen takia hyvin.

Rykelmässä on myös muotitavaratalo Grande Orchidée, jonka omistava Atma Trade ilmoitti alkuvuodesta vähentävänsä tavaratalosta työntekijöitä.

– Mielestäni tässä näky aika vahvasti se, että vaatekauppa on keskustakauppaa. Kun huonot ajat tulevat niin keskustojen ulkopuolelle sijoittuneet yksiköt eivät pärjää enää. Ne pärjäävät oikeastaan niin kauan, kun markkinat ovat vahvat ja kaikilla menee hyvin, Santasalo summaa.