Lisätty todellisuus tuo tiedon suoraan silmille – pelit voivat vallata olohuoneen lattiasta kattoon

Kyllästyttääkö todellisuus? Datalasit voivat piirtää silmiemme eteen lisättyä todellisuutta, jonka povataan mullistavan arkemme, viihteen kulutuksemme ja työelämämme.

Kotimaa
Pressikuva Hololens-lasien käytöstä.
Microsoft-yhtiön lehdistökuva Hololens-laseista.Microsoft

Lisätty todellisuus tarkoittaa sitä, että silmiemme eteen tuodaan digitaalisia elementtejä, jotka sisältävät tietoa.

Käytännössä lisätty todellisuus voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kadulla kävellessä lasit tuovat tietoa käyttäjän silmien eteen vaikkapa päivän säästä, maamerkeistä, bussiaikatauluista ja paljosta muusta.

Peliala hyötyy todellisuuden parantelusta

Lisätyn todellisuuden lasien potentiaaliin uskotaan eritoten viihdeteollisuudessa. Esimerkiksi Microsoft on tuomassa omat lisätyn todellisuuden Hololens-lasinsa (siirryt toiseen palveluun) lähitulevaisuudessa markkinoille.

VTT:n johtavan tutkijan Charles Woodwardin mukaan etenkin peliala pystyy hyödyntämään lisättyä todellisuutta hyvin.

– Omasta olohuoneesta voidaan rakentaa esimerkiksi 3D-pelinäyttämö, johon tuodaan pelihahmot seikkailemaan. Fyysisen pienoismallin sijasta digitaalisena voidaan rakentaa vaikka kilpa-autorata omaan olohuoneeseen, tutkija visioi.

Hyötyä myös perinteiselle teollisuudelle

VTT:llä lisättyä todellisuutta on tutkittu vuosia. Sen kaupallisiin mahdollisuuksiin uskotaan myös pelialan ulkopuolella. Woodward arvioi, että lähitulevaisuudessa lisätyllä todellisuudella on jo käyttöä teollisuudelle.

– Teollisuudessa tyypillinen käytön esimerkki on huollon sovellukset, jossa huoltomies saa lisätyn todellisuuden näkymään ohjeita laitteistoista, joita hän ei aiemmin tunne.

Tällä hetkellä lisätyn todellisuuden laseja on jo markkinoilla useita, mutta ne maksavat satoja euroja ja ovat lähinnä ammattikäyttöön tarkoitettuja.

Woodward myös muistuttaa, että epäonnistumisiakin on ollut, kuten Google Glass -lasit, joiden valmistus keskeytettiin vuoden alussa.

Mobiilikehittäjä Maximiliano Firtman esitteli Google Glassia Latviassa 4. marraskuuta 2013.
Google Glass -lasit.Valda Kalnina / EPA

– Datalasien ongelma on lähinnä sosiaalisella puolella eli sellaista silmien edessä olevaa ja kameralla varustettua käyttöliittymää ei koeta sosiaalisesti kovin hyväksyttäväksi, mutta ehkä siihenkin löydetään ratkaisut.

Lisättyä todellisuutta myös kännykällä

Datalasit eivät ole ainoa tapa käyttää lisättyä todellisuutta. Esimerkiksi puhelimen tai tabletin avulla pystytään saamaan esille kolmiulotteisia kuvia.

– Yksi kuluttajasovellus on lisätyn todellisuuden mainokset, jossa 3D-sisältöä tulee esille lehtien sivuilta, kun kännykkä tai tabletti laitetaan siihen mainoksen päälle.

Isossa mittakaavassa lisätty todellisuus ei kuitenkaan ole vielä lyönyt läpi, vaikka teknologia on ollut jo pitkään olemassa.

– Uskon, että kuluttajien käyttöön nämä yleistyvät vasta noin 10 vuoden päästä, Woodward ennustaa.