Oletko aina löhönnyt väärin? Käännä kylkeä!

Lomalaisen ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa laiskottelusta, mutta löhöäminen on välillä hyvä keskeyttää edes kävelylenkin ajaksi. Elimistö on luotu liikkumaan, vaikka aivoja saisikin lomalla lepuuttaa narikassa, muistuttaa työfysioterapeutti.

Kotimaa
Lakatut varpaankynnet, ihminen riippumatossa.
Hanna Lumme / Yle

Heinäkuun myötä Suomi hiljenee lopullisesti kesälomasesonkiin. Akkuja ladataan syksyn pyrintöihin vaihtelevilla tyyleillä, aktiivilomista lepotuolissa laiskotteluun.

Löhöämisessä ei ole mitään pahaa, kunhan se ei ole aivan jatkuvaa. Tuntikausien reporankailu rannalla saa paikat kolottamaan vaikka nahka ei palaisikaan, ja koko päivä riippumaton pohjalla jumittaa selän linkkuun.

– Kaikki asennon vaihtelu tekee kropalle hyvää. Mutta jos koko neljän viikon loman vain makaa, niin ei kroppa tykkää mistään asennosta jatkuvasti. Elimistö on luotu liikkumaan, liikettä tarvitaan joka tapauksessa, muistuttaa työfysioterapeutti Hanna Nummila.

Mitään tuntimääräisiä aikasuosituksia löhöämisen ja liikkumisen väliselle suhteelle on Nummilan mukaan hankala antaa.

Miljoona asentoa on parempi kuin yksi optimaalinen!

Hanna Nummila

– Yleisesti voi sanoa, että arkiliikkuminen on nykyään vähäisempää kuin aikaisempina vuosikymmeninä. Kesällä onneksi otetaan auton sijaan polkupyörä alle. Terveysliikuntasuosituksen mukaan liikkua pitäisi 2,5 tuntia viikkotasolla, vaikka puoli tuntia reipasta kävelyä päivittäin viitenä päivänä.

Kävelyä rankempaa treeniä sopii harrastaa vähäisempikin määrä viikossa. Terveyshyötyjen kannalta liikuntasuoritteita ei kannata pusertaa kerralla koko viikon osalta, vaan jakaa tasaisesti viikon mittaan.

Työfysioterapeutti Hanna Nummila muistuttaa valitsemaan itselleen mielekkäitä lajeja, kävelyn sijaan voi päätyä vaikka uintiin, melomiseen tai soutamiseen.

Löhötuoli ei ole työtuoli

Istumisen vaaroista on puhuttu viime aikoina runsaasti. Kuten arvata saattaa, ylenpalttinen makoilu on vielä suurempi synti.

– Maatessa energiankulutus on istumistakin matalammalla tasolla! Nukkuessa ihmisen aineenvaihdunta on hitaampaa ja energiaa kuluu vähemmän. Lihomisriski tietenkin kasvaa, jos vain makailee.

Vaikka aurinkotuoli tai riippumatto ei olisi kehon kannalta kaikkein paras vaihtoehto, kehottaa työfysioterapeutti Hanna Nummila nauttimaan lomalöhöilystä täysin palkein – sopivina annoksina.

– Aurinkotuoli on aurinkotuoli, ja sitten otetaan aurinkoa! Mutta työtuolin säädöistä puhuttaessa, niin haetaan tietenkin optimaalista, neutraalia asentoa. Ruumiinasennon tulee kuormituksellisesti olla sellainen, että kudosten kestävyys on parhaimmillaan. Asentoa pitää työtuolissa voida hallita ilman yli- tai alivenytyksiä, ilman pinnetiloja.

– Löhöilytuoliin ei pidä jäädä liian pitkäksi aikaa, ja asentoa on syytä vaihdella. Kyllä elimistö kertoo, ajan mittaan rupeaa tuntemaan jotain kolotusta. Työpaikoillakin kalusteita ja asentoja säätäessäni muistutan, että miljoona asentoa on parempi kuin yksi optimaalinen!