Parin euron liput tulivat jäädäkseen – jopa puolityhjän bussin ajaminen kannattaa

Halpabussiyhtiöt ovat parissa vuodessa muokanneet linja-autolippujen hinnat uuteen uskoon. Hintakilpailu on tuonut perinteisille yhtiöllekin uusia matkustajia.

talous
Onnibusin kaksikerroksinen linja-auto liikenteessä
Sini Ojanperä / Yle

Linja-automatkustajat alkavat jo tottua siihen, että alle viidellä eurolla pääsee pitkiäkin matkoja. Lisääntynyt kilpailu on pakottanut myös perinteisiä yhtiötä laskemaan hintoja, mutta se on tuonut uusia matkustajia myös heille.

Hinnat pysyvät alhaisina

Pohjolan Liikenteen verkkokauppapäällikkö Ilona Pirhonen sanoo, että pari vuotta sitten alkaneeseen halpabussiyhtiöiden aiheuttamaan hintakilpailuun aletaan jo alalla tottua. Hintoja on Pohjolan Liikenteessä laskettu varsinkin viimeisen vuoden aikana.

– Olemme laskeneet lippujen hintoja sekä bussista että verkkokaupasta ostettaessa. Lisäksi esimerkiksi eläkeläisalennusta on parannettu, sanoo Pirhonen.

Parin euron bussilippuja tarjoavan Onnibus.com-yhtiön toimitusjohtaja Pekka Mötön mukaan hintataso on edelleen hakusessa eikä hintojen lasku ole vielä pysähtynyt.

Hinnoilla on lähitulevaisuudessa vielä laskupainetta.

Pekka Möttö

– Nyt haetaan vasta hintaa. Hinnoilla on lähitulevaisuudessa vielä laskupainetta. Olemme ravistelleet alan vanhoja rakenteita ja mitä enemmän aikaa kuluu, sen useampi alkaa tunnustaa, että se oli ihan tarpeellista, ellei jopa välttämätöntä, sanoo Möttö.

Uusia asiakkaita kaikille yhtiöille

Onnibus.com-yhtiössä lasketaan, että autojen ollessa vähintään puolillaan, linjan ajaminen on kannattavaa. Tällä hetkellä yhtä linjaa lukuun ottamatta kaikki vuorot jatkavat kasvuaan. Toimitusjohtaja Pekka Mötön mukaan hintojen radikaali lasku näkyy ihmisten matkustuskäyttäytymisessä.

– En näe, että missään vaiheessa palataan vanhaan systeemiin, jossa omalla autolla pääsee halvemmin. Meillä suurin asiakasryhmä on se, joka ilmoittaa, että ilman meitä he eivät olisi matkustaneet ollenkaan, sanoo Möttö.

Pohjolan Liikenteen verkkokauppapäällikkö Ilona Pirhonen sanoo, että lisääntynyt kilpailu on tuonut asiakkaita myös heille.

– Silloin, kun kilpailu alkoi, sen huomasi matkustajamäärän nousuna. Kun alasta puhutaan enemmän, asiakkaat heräävät siihen, että linja-auto on yksi varteenotettava matkustustapa. Me haluamme tietenkin olla kilpailussa mukana, sanoo Pirhonen.