Kylmässä ei edes janota – Panimo: Vuosikymmenen heikoin kesä

Kolea touko-kesäkuu vaikuttaa Sinebrychoffin koko vuoden myyntiin negatiivisesti.

talous
ihmisiä terassilla
Yle

Panimoala värisee poikkeuksellisen kehnoissa kesämyynneissä. Kulunut alkukesä on ollut alan jätille Sinebrychoffille tämän vuosikymmenen heikoin.

– Sen voimme sanoa, mutta valitettavasti emme tarkempia litroja, kertoo viestintäpäällikkö Timo Mikkola.

– Koska touko-elokuu on se meille tärkein ajanjakso, vaikuttaa tämä tietysti koko vuoden myyntiimme negatiivisesti.

Näinä kuukausina juodaan 60 prosenttia panimojuomista. Pullovesiä ja limsoja napataan kesäkuumalla herkästi kaupan hyllyltä virvoittamaan ja viilentämään. Alkoholillisia terassijuomia taas tavataan nauttia jäillä, mutta kylmä kesäkuu ei houkutellut siiderille eikä lonkerolle.

– Toisin kuin luullaan, olut ei ole niin sääherkkä. Suomalaiset juovat sitä ruuan kanssa ja saunassa, minne mennään vaikka rakeita sataisi, Sinebrychoffin Mikkola kuvaa.

Sen sijaan pullovesi on säille erityisen herkkä hyvässä ja pahassa.

– Jos on oikein kaunis ja pitkä hellesää, vesien myynti saattaa nousta kolmanneksella.

Helle ei tuo tuplakulutusta

Vaikka viime vuoden 2014 kesäkuu oli suunnilleen yhtä hyytävän surkea, alkukesää piristi paikoin helteinen toukokuu, muistuttaa Hartwallin viestintäpäällikkö Taina Lampela-Helin.

Hartwalliltakin myönnetään tämänkertaisen koleuden haitat myynnille. Panimosta ei kerrota, onko kyse Sinebrychoffin tavoin surkeimmasta alkukesästä koko 2010-luvulla. Kesäkuu on ollut Hartwallille "tyydyttävä".

– Sää ei ole myynnin ainoa tekijä. Sekin vaikuttaa, miten onnistuneita kampanjoita tehdään, Lampela-Helin sanoo.

Heinäkuussa on kuitenkin Timo Mikkolan mukaan jo myöhäistä pelastaa janojuomakesää.

– Vaikka heinäkuu olisi kuinka helteinen, kokonaista kuukautta ei pysty kuromaan kiinni. Eivät ihmiset kuitenkaan tuplamääriä juo.