Kauan odotettu Kehärata avautuu tänään – suoraan lentokentän terminaaliin pääsee vasta lokakuussa

Helsingin keskustan, lentoaseman ja muun Suomen yhdistävä kehärata avautuu tänään keskiviikkona kello 3.59. Kehäradalla tehdään päivittäin noin 150 000 matkaa. Kuusi vuotta kestäneet rakennustyöt on saatu päätökseen lentokentän asemaa lukuun ottamatta, joka otetaan käyttöön heinäkuussa.

Kotimaa
Infotaulu Helsingin rautatieasemalla
Kulkuyhteys kehäradalta suoraan Helsinki-Vantaan lentoasemalle avautuu perjantaina.Ella Mikkola / Yle

Tänään keskiviikkona avautuva kehärata on viittä vaille valmis. Helsingin keskustan, lentoaseman ja muun Suomen yhdistävä kehärata otetaan käyttöön kello 3.59, kun ensimmäinen paikallisliikenteen I-juna lähtee matkaan Rautatieasemalta.

I- ja P-junat liikennöivät päiväsaikaan kymmenen minuutin välein. Kaikki junat ovat moderneja matalalattiajunia, joihin on helppo nousta myös kantamusten ja lastenrattaiden kanssa.

Kehärata yhdistää pääradan Vantaankosken rataan. Pohjoisen suunnasta kaukojunilla tulevat matkustajat voivat vaihtaa Tikkurilassa paikallisliikenteen I-junaan, jolla matka jatkuu lentoasemalle. Lentokentällä sijaitseva Tietotien asema ei kuitenkaan ole vielä valmis, vaan se otetaan käyttöön 10. heinäkuuta 2015. Suoraan terminaaliin vievä sisäänkäynti valmistuu lokakuussa.

Muut Itä- ja Länsi-Vantaan välisellä rataosuudella sijaitsevat uudet asemat eli Vehkala, Kivistö, Aviapolis ja Leinelä avautuvat tänään.

Maanalaisilla Aviapoliksen, Kivistön ja Lentoaseman asemilla matkustajat saavat nauttia ammattimuusikoiden luomasta äänimaisemasta. Teoksen takana ovat Rinneradiosta tunnettu Tapani Rinne ja Ismo Alangon projekteissa vaikuttanut "Teho" Majamäki.

Kehärata opetti rakentajiaan

Liikenneviraston projektipäällikkö Juha Kansonen on ollut monissa ratahankkeissa mukana, mutta kehärata vei haastavuudessaan voiton kaikista muista.

– Tunnelin, maanalaisten asemien ja talotekniikan rakentaminen maan alle kallioluoliin on ollut oppimisprosessi koko organisaatiolle. Oikorata, Leppävaaran kaupunkirata sekä Helsingin ja Tampereen välisen radan perusparannushankkeet olivat haastavia, mutta kyllä kehärata on näistä kovin juttu. Esimerkiksi Aviapoliksen kalliotunnelissa on tehty talonrakennusta 15 700 kerrosneliön edestä. Jos pohditaan kymmenenkerroksista kerrostaloa ja pannaan se vaakatasoon maan alle, niin siitä saa hyvän vertailukohteen sille, mitä on tehty.

Kehäradan toisessa vaiheessa rakennetaan Vantaalle Ruskeasannan, Viinikkalan ja Petaksen asemat, joille on kaavoitettu asemavaraus. Mahdollisesti myös Lapinkylä saa oman asemansa, jos sen kaavoitus etenee.

Katso kehäradan aikataulut ja avajaisten ohjelma täältä. (siirryt toiseen palveluun)