Suppaus tuo vesiurheiluun uusia tuulia - katso video lajin kokeilusta

Suppaus on kotoisin Havaijilta, mutta se on vallannut alaa vuosi vuodelta yhä pohjoisempaa. Laji on tehokasta kuntoilua sinällään, mutta siihen voi yhdistää luontoretkeilyä tai joogaa.

terveys
suppaus, hietasaari
Anne Tastula / Yle
suppaus
Suppaus on tehokasta treeniä. Yle Pohjanmaan toimittaja kävi testaamassa seisten melontaa.

Suppaus eli sup-lautailu on tehokas ja melko helposti omaksuttava kuntoilumuoto. Siinä saa olla vedessä ja nauttia Suomen kesästä yksin tai porukalla. Suosikkilaji on löytänyt tiensä myös Pohjanmaalle.

– Suppaus on stand up paddle boardingia eli isolla surffilaudan näköisellä vehkeellä mennään vetten päällä ja melotaan seisten, tiivistää suppausohjaaja Ville Kasari.

Tiettävästi Havaijilta lähtöisin oleva suppaus on mukava vaihtoehto esimerkiksi retkimelonnalle. Mela taittuu teleskooppina kokoon ja ilmatäytteisen laudan saa helposti pakattua reppuun, jolloin kiloja jää kannettavaksi noin 15.

– Välineinä on laudan ja melan lisäksi laudan karkaamisen estävä jalkaremmi, märkäpuku ja pelastusliivit. Harjoittelu aloitetaan hiekalta. Sen jälkeen ollaan vedessä laudan päällä kontillaan ja siitä sitten noustaan omaan tahtiin ylös. Ihan suoraan me ei oteta ihmisiä kympin lenkille mukaan, vaan pienet perusteet on hallittava, että lauta ei ole niin kiikkerä, Kasari kertoo lajin aloittamisesta.

Kun tasapaino ja laudan käsittely ovat hallussa, suppaus tarjoaa monipuolisia lajivaihtoehtoja. Laudalla voi matkata luontoretkeilyn tunnelmissa, harjoittaa lihaskuntoliikkeitä tai pilatesta tasapainoillen laudan päällä. Hien pintaan saa reipasvauhtinen lenkki. Tekniikkaa hioville tolppien pujottelu tai surffaus tuovat lisää haastetta.

Kovempi tuuli – parempi treeni

Kasari kehuu lajin sopivan kaikenikäisille, kunhan vain tasa-paino on jollain lailla hallussa. Kuntovaatimuksia ei ole, sillä vauhdin voi määrätä itse.

– Siinä mielessä tämä on hyvä laji, että pystyy menemään omaan verkkaiseen tahtiinsa, eikä ole pakko olla hirveässä kiireessä. Eilen leppoisalla iltalenkillä menimme seitsemän kilometriä ja aikaa meni vajaat puolitoista tuntia, suppausohjaaja Ville Kasari kertoo.

Laji kelpaa kuitenkin myös kunnonkohotuksesta kiinnostuneille.

– Tässä tulee todella hyvä kokovartalotreeni. Kun tekniikka löytyy, niin ei tehdä enää vaan käsillä tai ylävartalolla hommia, vaan koko vartalolla. Sisäiset vatsalihakset ovat aika kovilla, Kasari sanoo.

Meren aallokoissa tai joissa vastavirtaan meloessa tekniikan osaaminen korostuu. Tuuli ei itsessään ole este, lajiharjoittelusta tulee silloin vain kovempaa.

Indonesian surffiaalloista Vaasaan suppausohjaamaan saapuneen Kasarin ideaali suppauskeli Suomessa on vielä itseään odotuttava kesäsää.

– Kyllähän se aina hienoa on kun pääsee saaristossa vetämään ilman tuulia ja aurinko paistaa.