Turun telakan uudet risteilijätilaukset varmistuivat – takaa töitä viideksi vuodeksi

Meyer Turku rakentaa Mein Schiff 7- ja 8-risteilijät TUI Cruises -varustamolle. Aiemmin talousvaikeuksissa olleella Turun telakalla menee tällä hetkellä kovaa. Tilauskirjat ovat täynnä ainakin vuoteen 2020 asti.

talous
Mein Schiff 4 rakenteilla telakalla.
Mein Schiff 4 rakenteilla telakalla.Yle

Meyerin Turun telakka on allekirjoittanut keskiviikkona sopimuksen kahden uuden risteilyaluksen rakentamisesta.

Meyer Turku rakentaa Mein Schiff 7- ja 8-risteilijät TUI Cruises -varustamolle.

Tilaus vahvistaa entisestään Turun telakan tilauskirjaa, joka tällä hetkellä ulottuu vuoteen 2020 asti. Tilaus takaakin tuhansillle töitä. Meyer Turun telakalla on tällä hetkellä 1 350 työntekijää. Lisäksi telakka työllistää runsaasti alihankkijoita.

Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer kuvailee tilauksen olevan erittäin tärkeä telakalle.

– Meillä on nyt vakaat tulevaisuudennäkymät pitkälle aikavälille, mikä mahdollistaa investointien ja rekrytointien suunnittelun ja kilpailukykymme pitkäjänteisen kehittämisen. Voimme nyt toimia vakaalla pohjalla tuotantotahdin ja työmäärän noustessa 30 prosenttia korkeammaksi vuoden 2015 tasosta, painottaa Meyer.

Jan Meyer myös iloitsee yhteistyön jatkumisesta TUI Cruisesin kanssa.

– Saamme rakentaa kaksi uutta alusta varustamon jo ennestään upeaan, Turun telakan rakentamaan laivastoon.

Mein Schiff 4 toimitettiin tillaajalleen toukokuussa. Mein Schiff 5 ja Mein Schiff 6 valmistuvat vuosina 2016 ja 2017. Keskiviikkona tilatut risteilyalukset toimitetaan vuosina 2018 ja 2019.

Turun telakka kukoistaa uuden omistajan myötä

Aiemmin talousvaikeuksista kärsineellä Turun telakkalla pyyhkii nyt hyvin.

Meyer Werft allekirjoitti kesäkuussa jättitilauksen maailman suurimman risteilyvarustamon Carnival Corporation kanssa.

Carnival tilaa neljä uuden sukupolven risteilyalusta. Näistä kaksi rakennetaan Meyerin Turun telakalla ja kaksi Meyer Werftin Papenburgin telakalla Saksassa.

Tallink taas tilasi helmikuussa matkustaja-autolautan, joka valmistuu alkuvuonna 2017.

Carnivalin risteilijät on tarkoitus rakentaa vuosina 2019–2022, joten myös ensi vuosikymmenen alkuvuodet näyttävät työntäytteisiltä.

Finnvera takaa Mein Schiff 7- ja 8-alusten telakalle myönnettävää rakennusaikaista rahoitusta sekä ostajan toimituksen jälkeistä rahoitusta. Tilauksen rakennusaikaisesta luotosta taataan puolet, ennakkomaksuista 80 prosenttia ja ostajaluotoista 95 prosenttia.

Finnveran vastuut TUI Cruisesin nyt ja aiemmin tilaamista aluksista nousevat noin kahteen miljardiin euroon.