1. yle.fi
  2. Uutiset

Suomalainen limuviina virtaa Euroopan markkinoille

Alkoholitutkijan mukaan suomalaisten alkoholituotteiden laajamittaiset vientiyritykset ovat toistaiseksi epäonnistuneet, sillä kansainvälisten juomajättien hallitsemille markkinoille on hankalaa päästä. Hartwallin suunnitelmissa on valloittaa Eurooppa lonkerolla.

talous
Lonkerotuoppeja pöydällä.
Yle

Juomajätti Hartwall vie nyt kovaa vauhtia suomalaista lonkeroa maailmalle.

Hartwallin lonkerojuoma otettiin viime huhtikuun alussa Ruotsin Systembolaget-myymälöihin ja toukokuussa Alankomaiden ja Belgian kauppoihin.

Ruotsissa myyntitavoitteeksi asetettiin 6 000 tölkkiä kuussa, mutta myyti ylitti tavoitteen tuplasti pelkästään juhannusviikon alkupuoliskolla. Syyskuussa lonkero pääsee pysyviin valokoimiin 270 myymälään.

– On ollut hyvä alku, toteaa tuotepäällikkö Heidi Päiväniemi Hartwallilta.

Päiväniemen mukaan lonkeron vientiin on alettu panna tosissaan paukkuja sen jälkeen, kun Hartwall siirtyi tanskalaisen Royal Unibrew -yhtiön omistukseen Heinekenilta.

– Haemme kasvua ja viennissä on kasvumahdollisuuksia nimenomaan lonkerolle, kertoo Päiväniemi.

Lonkeroa tölkitetään vielä entiseen tahtiin

Päiväniemen mukaan vientituotteena lonkeron etu on juoman taustalla oleva tarina. Lonkero kehitettiin Helsingin olympialaisiin vuonna 1952. Päiväniemi arvioi, että myös esimerkiksi Lapin kulta -olut voisi mennä ulkomailla kaupaksi pohjoisen eksotiikalla kaupiteltuna.

On mahdollista, että jollakin aikavälillä tulee lisää työpaikkoja, mutta ei vielä ainakaan tänä tai ensi vuonna.

Heidi Päiväniemi

Hatwallilla on kunnianhimoisia suunnitelmia. Päiväniemen mukaan tavoite on saada avattua ovet 1–2 uuden maan markkinoille vuosittain.

Vaikutuksia tuotantoon tai työpaikkoihin Päiväniemi arvioi vielä varovaisesti. Hartwallilla varaudutaan tarvittaessa nostamaan syksyllä tuotantomäärää Lahden tehtaalla, jossa lonkeroa valmistetaan. Kaikki riippuu kuitenkin menekistä.

– On mahdollista, että jollakin aikavälillä tulee lisää työpaikkoja, mutta ei vielä ainakaan tänä tai ensi vuonna, Päiväniemi sanoo.

Suomalaisten alkoholijuomien vienti vaatimatonta

Alkoholitutkija Esa Österberg Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta kertoo, että suomalaisten alkoholijuomien vienti on varsin vaatimatonta. Hänen mukaansa viime vuosina viennin arvo on ollut noin 150 miljoonaa euroa vuodessa, kun koko alkoholin kulutuksen arvo on ollut 4 miljardia euroa.

– Historian perusteella voi väittää, että vientiyritykset ovat epäonnistuneet. Alkoholimarkkinoita hallitsevat isot kansainväliset yhtiöt ja markkinoille päästäkseen täytyy satsata hirveästi markkinointiin.

Alkoholimarkkinoita hallitsevat isot kansainväliset yhtiöt ja markkinoille päästäkseen täytyy satsata hirveästi markkinointiin.

Esa Österberg

Österbergin mukaan Suomessa lonkerolla on vahva asema, koska meillä ei ole paljonkaan muita niin sanottuja limuviinoja eli valmiiksi sekoitettuja juomia.

Österbergin mukaan tällaisten juomien viennissä haasteena on se, että ne mielletään nuorison juomiksi ja jotkut maat haluavat suitsia nuorten juomista suosikkijuomiin kohdistuvilla toimilla. Österbergin mukaan noin kuudessa Euroopan maassa on oma erityisveronsa näille limuviinoille eli valmiiksi sekoitetuille drinkkijuomille.

– Mutta eihän sitä voi tietää, miten vienti onnistuu. Lähimarkkinat voisivat olla oikein hyvät, esimerkiksi Ruotsi ja Norja, pohtii Österberg.

Lue seuraavaksi