Pelialalla menestys ei tule helpolla: se vaatii markkinointia, lobbausta ja sopivan median houkuttamisen

Mobiilipelin kehittämiseen voi osallistua graafikkoja, muusikkoja, suunnitelijoita, bisnesväkeä ja jopa matemaatikoita. Sama tiimi voi synnyttää myös vaikka elokuvan, koska molemmissa on kyse tarinoista.

tekniikka
Mies pelaa Hay Day -mobiilipeliä.
Supercellin Hay Day vie maaseudun idylliin.Leila Oksa / Yle

Oulun ammattikorkeakoulun opettaja Aki Latvamäki kertoo, että monilla on ruusuisia kuvia pelialasta. Se ei ole luovaa hihhulointia, vaan rankkaa työtä.

– Deadlinet paukkuvat ja töitä tehdään usein yötä myöten, Latvamäki sanoo.

Pelialalla graafikot, muusikot ja suunnittelijat kohtaavat bisnesväen ja jopa matemaatikot. Pelien lisäksi tiimit voivat tehdä muutakin ohjelmistotuotantoa ja esimerkiksi elokuvia.

Oulun ammattikorkeakoulun opettaja Aki Latvamäki (oik.) ja Pavan puheenjohtaja Jukka Vidgren uskovat, että pelialan ja muiden luovien alojen yhteistyö laajenee tulevaisuudessa.
Oulun ammattikorkeakoulun opettaja Aki Latvamäki (oik.) ja Pavan puheenjohtaja Jukka Vidgren uskovat, että pelialan ja muiden luovien alojen yhteistyö laajenee tulevaisuudessa.Tanja Hannus / Yle

Pohjois-Suomen audiovisuaalisten ammattilaisten Pavan puheenjohtaja Jukka Vidgren sanoo, että luova ala pitää nähdä laajasti ja miettiä asioita brändien kautta.

– Olemme koettaneet löytää tarinoita ja ideoita, joita voidaan toteuttaa peleinä ja elokuvina.

Pelin menestyminen vaatii kovaa markkinointia ja lobbausta.

Jukka Vidgren

Erilaisissa sovelluskaupoissa julkaistaan päivittäin satoja, jopa tuhansia pelejä. Pelin saa näkyville, mutta miten erottua ja saada oma peli menestymään?

– Se vaatii kovaa markkinointia ja lobbausta. Pitää saada oikeat mediat kirjoittamaan pelistä. Se vaatii vuosien työtä, Vidgren painottaa.

Peliala vetää yhä erityisesti nuoria miehiä, mutta varsinkin graafisella puolella on paljon lahjakkaita naisia.

– Perusläppärillä ja jonkinlaisella toimialalla pääsee jo pitkälle, mutta kun aletaan tehdä monimutkaisempia pelejä, laitteistovaatimukset nousevat. Nykyisin tehdään pieniä, yksinkertaisempia pelejä, joten niitä voi lähteä kokeilemaan pienellä porukalla, Vidgren kertoo.

Isot tekijät pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Oulussa

Vidgren kertoo, että Oulussa pelialan liikevaihto on 20 miljoonaa euroa ja se työllistää satoja ammattilaisia.

Oulussa on odotettavissa, että peliala työllistää entistä enemmän ja liikevaihto kasvaa, mutta yritysten määrä tuskin suurenee, arvelee Neogames-yhdistyksestä KP Hiltunen.

– Oulussa on jo pelinkehityshistoriaa ja pääkaupunkiseudun ja Tampereen jälkeen Oulussa on eniten pelinkehitystoimintaa.

Nokian tuotannon pienentyminen on vahvistanut Oulun asemaan pelinkehityksessä.

– Oululla on innovatiivinen ja omaleimainen tyyli. Oulussa on tehty serious game -tyyppisiä opetuspelejä ja ne ovat Oulun vahvuuksia. BusinessOulu on tehnyt hyvää työtä, Hiltunen sanoo.