Taantuma kirittää verkkokauppaa – Myynti kasvoi alkuvuonna viidenneksen

Heikko taloustilanne on ajanut asiakkaat verkkoon tekemään hintavertailuja ja ostoksia, kertoo verkkokauppaa tilastoiva Vilkas Group.

talous
Tietokoneen hiiri ja älypuhelin jossa on auki verkkokauppa.com-sivusto.
Ilkka Kemppinen / Yle

Kotimaisten verkkokauppojen myynti kasvoi tammi–kesäkuussa 20,5 prosenttia vuoden takaisesta, kertoo Vilkas Group. Myynnin kasvu oli nopeinta sitten vuoden 2012.

Yhtiön mukaan kasvun taustalla on muun muassa talouden taantuma, joka on saanut asiakkaat verkkoon vertailemaan hintoja ja tekemään ostoksia.

Kauppiaat ovat myös onnistuneet yhdistämään verkkokaupan ja myymälän niin, että myymälöistä noudettavat verkko-ostokset toimivat kauppojen sisäänheittotuotteina, kertoo Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

Verkkokaupan keskimääräisen ostoskorin hinta kasvoi 132 euroon, eli 13 eurolla vuoden takaisesta. Suurin osa ostoskorin kasvusta tuli yritysten välisestä verkkokaupasta, missä ostokset ovat suurempia kuin kuluttajakaupassa.

Vilkas Groupin tiedot perustuvat sen julkaisemaan verkkokauppaindeksiin, jonka luvut on kerätty yli 1 200 suomalaisesta verkkokaupasta. Otannassa on mukana noin kolmasosa kotimaisista verkkokaupoista.