Päätös autoveroalennuksesta on piristänyt autokauppaa – "myynti kasvanut jopa 30 prosenttia"

Autoliikkeet uskovat myös heinäkuun alussa alkaneen romutuskampanjan vauhdittavan autojen myyntiä.

Kotimaa
Uusia autoja myynnissä Veholla Vantaalla 23. kesäkuuta 2015.
Uusia autoja myynnissä Veholla Vantaalla 23. kesäkuuta 2015. Vesa Moilanen / Lehtikuva

Hallituksen viime viikolla antamat uudet tiedot autoveroalesta ovat piristäneet autokauppaa. Autoliikkeiden mukaan kuluttajat, jotka olivat odotuskannalla autoveron alennuksen suhteen, ovat nyt lähteneet auto-ostoksille.

– Nyt kun autoveropäätös saatiin julkisuuteen, niin se poisti tulppaa markkinoilta. Meillä on tapahtunut huomattava lisäys päivämyynnissä. Konsernimme autojen myynti on kasvanut 30 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan, paljastaa Autotalo Laakkosen toimitusjohtaja Timo Yli-Salomäki.

Automyynti seisahtui

Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissan mukaan autokaupoille kevät ja alkukesä olivat vaikeita aikoja.

– Automyynti suoraan sanoen seisahtui neljäksi viikoksi, kun tämä tieto [autoveroalesta] tuli. Kuluttajat jäivät kuulostelemaan sitä 200 miljoonan veroalennusta, ja mitä se oikein tarkoittaa.

Hallitus ilmoitti viime viikolla alentavansa porrastetusti autoveroa seuraavan neljän vuoden ajan, alkaen ensi vuoden tammikuusta. Tiedon myötä autojen myynti on Rissan mukaan palautunut nyt entiselleen.

– Oli hyvä, että se hallituksen päätös asiasta tuli kesäkuun aikana ja nyt se odottelu loppui. Nyt ollaan palattu myynnissä vähintään sille perustasolle, Rissa toteaa.

Viime vuonna uusia henkilöautoja myytiin Suomessa noin 106 000 (siirryt toiseen palveluun), tänä vuonna määrän arvioidaan nousevan 109 000 autoon.

Romutuskampanjasta lisäpiristystä

Autoliikkeet ja Autoalan Keskusliitto uskovat automyynnin vielä parantuvan viime keskiviikkona alkaneen romutuskampanjan ansiosta.

Kampanjan aikana kuluttaja saa 1 500 euroa alennusta uuden auton hinnasta vanhan auton romutustodistusta vastaan.

– Meidän liikkeissämme romutuskampanjoista on käyty jo kovasti keskustelua. Uskon, että kampanja tulee nostamaan tämän vuoden myyntimääriä jopa usealla tuhannella kappaleella. Tällä on positiivinen vaikutus Suomen autokauppaan, Yli-Salomäki veikkaa.

Myös Autoalan Keskusliitto uskoo kampanjan mahdollisuuksiin.

– 1 500 euroa nykypäivän pienessä noin 15–20 000 euroa maksavassa autossa merkittävä alennus. Kyllä sen pitäisi purra kuluttajiin, Pekka Rissa arvioi.