1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. maastopalot

Harjoituslento päättyi tositoimiin – kahden maastopalon ensihavainnot yhdellä lennolla

Kesäkuinen koulutuspäivä muuttui nopeasti viralliseksi toiminnaksi. Ensimmäisen harjoituslennon aikana tehtiin kaksi havaintoa maastopaloista. Palot olivat saaneet alkunsa ilmeisesti ukkosesta.

Maastopalot
Maastopalo Siilinjärvellä.
Antti Karhunen / Yle

Palolentoja 21 kesää lentänyt Jorma Virta kertoo, että hyvällä säällä savu näkyy lentokoneeseen kymmenien kilometrien päähän. Esimerkiksi salama voi sytyttää maastopalon keskelle metsää, jolloin palon ensimmäiseen havaintoon maasta käsin voi mennä paljon aikaa.

Virta oli mukana 11. kesäkuuta koulutuspäivässä, jonka aikana oli tarkoitus harjoitella palolentoja. Heti ensimmäisellä lennolla harjoitus muuttui tositoimiksi, sillä Ruokolahdella tehtiin ensihavainto maastopalosta.

Samalla lennolla Ruokolahdella havaittiin myös toinen maastopalo. Lentokoneessa mukana ollut palopäällystö pääsi oheistamaan palokunnan maastopalojen luokse.

Lentokoneesta hyötyä suunnistuksessa

Virran mukaan tähystyskone voi auttaa palolaitosta löytämään palopaikalle. Palolennolta saadaan myös yksityiskohtaista tietoa paloalueesta, mahdollisesta leviämisestä, tai vaikkapa tuulen suunnasta.

– Lentoyksikkö voi kertoa miten kohteeseen pääsee teitä pitkin perille. Lentokoneesta käsin voidaan myös paikantaa lähin lampi tai järvi, josta voidaan ottaa vettä sammutukseen, kommentoi Virta.

Varhaisesta havaitsemisesta oli hyötyä, sillä ensimmäinen palo olisi luultavasti levinnyt laajalle alueelle. Palolaitos sai Ruokolahden molemmat maastopalot sammutettua vielä saman päivän aikana.

Neljän kerhon yhteistyönä

Kaakkois-Suomen palolennot tehdään neljän kerhon yhteistyönä. Lentoja suorittaa vuoroviikoin Lappeenrannan Ilmailuyhdistys ry, Imatran Ilmailukerho ry, Kotkan Ilmailukerho ry ja Kouvolan Seudun Ilmailuyhdistys ry.