1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Karkota aikuisen kankeus ja varovaisuus – opi liikkumaan kuin lapsi

Tasapainoelintä härnäämällä aikuinenkin voi saada takaisin lapsenomaisen kyvyn nauttia vauhdista ja liikkeestä. Samalla vartalonhallintakin paranee.

Kotimaan uutiset
Poika hyppää esteen yli
Nuorten kesäleirin osallistujat harjoittelevat parkouria radalla Rautavaaran Metsäkartanon pihalla.

Lapsena opitut taidot säilyvät läpi elämän. Ehkä, mutta entä jos aikuisena ei enää kykene kaikkeen? Ei vain taivu, ei pysy, ei uskalla. Kun pyörryttää, hirvittää, tai ihan vain sattuu. Ihan yksinkertainen kiveltä hyppääminen. Tai puuhun kiipeäminen.

Ei hätää. Lapsenomainen liikkumistapa on mahdollista saada takaisin aikuisenakin.

Kuopion liikuntalääketieteen tutkimuslaitoksen johtajaylilääkäri, professori Rainer Rauramaa muistuttaa, että lapsen motoristen taitojen herkkyyskausi ajoittuu noin kuuden ikävuoden tienoille. Tuolloin lapsi oppii nopeasti uusia asioita, ja tämän vuoksi lapsen kannattaisi antaa liikkua mahdollisimman vapaasti.

– Lapset hallitsevat vartalonsa yleensä todella hyvin. Mikäli lasta ruvetaan kovasti estämään, motoristen taitojen kypsyminen voi jäädä puolitiehen.

Koululaitos opettaa meidät istumaan hiljaa paikoillaan ja olemaan passiivisia.

Rainer Rauramaa

Rauramaa harmittelee, kuinka aikuisena kaikenlainen spontaanius liikunnasta häviää.

– Koululaitos opettaa meidät istumaan hiljaa paikoillaan ja olemaan passiivisia. Samalla lapsia kyyditetään autolla joka paikkaan. Aikuisena tämä kostautuu hankalana kankeutena.

Rauramaan mukaan paras ohje liikuntakyvyn ylläpitämiseen on mahdollisimman monipuolinen liikunta läpi elämän.

– Ei riitä, vaikka kävisi kuinka ahkerasti kuntosalilla. Pitää tehdä muutakin, eihän koirakaan nouse koskaan ylös venyttelemättä.

Kuperkeikalla pää selväksi

Myös aikuisryhmiä ohjaavan Kuopion Sirkuksen vetäjä Heikki Matero on huomannut, että näennäisesti liikunnallistenkin aikuisten vartalonhallinta voi aluksi olla heikkoa.

– Moni on turhankin varovainen. Ehkä se on itsesuojeluvaisto: järki sanoo että pystyt tähän mutta jokin vain panee hanttiin, Matero miettii.

Monesti aikuisten tunnit aloitetaankin tasapainoaistin "härnäämisellä" – yksinkertaisilla kuperkeikoilla tai kärrynpyörillä.

– Alkuun pyörryttää, mutta jo lyhyen ajan jälkeen pää alkaa tottua liikkeeseen. Lopulta löytyy tasapaino, vartalonhallinta ja pikkuhiljaa kehontuntemus paranee. Sitä mukaa innostuskin nousee, Matero kertoo.

Matero lohduttaa, etteivät tasapaino ja vauhdinsietokyky aikuisella mihinkään häviä.

– Se on vain harjoituksen puutetta. Pitkäjänteisellä treenillä voi päästä vielä pitkällekin.