Triathlon on nosteessa – kaatosade mittaa motivaation

Triathlon on kerännyt viime aikoina uusia harrastajia. Moni ensikertalainen on ymmärtänyt, että ensimmäisen triathlonin ei tarvitse olla täyspitkä. Parannettavat osa-alueet voi löytää omasta kehostaan lyhyelläkin matkalla.

urheilu
triathlon Karjala Trithlon
Karjala Triathlonin harjoituskilpailuissa harrastajat valmistautuvat tuleviin kilpailuihin. He etsivät suorituksesta parannettavia osa-alueita. Lauri Silvander/Yle

Mattilan montun rannalla Lappeenrannassa seisoo kesäisinä tiistai-iltoina joukko märkäpukuihin pukeutuneita triathlon-harrastajia. Tällä kertaa sade piiskasi vedenpintaa ja harrastajien märkäpukuja armotta ennen kilpailua, mutta lähtöhetkellä sade taukosi.

Paikalle oli saapunut neljä päättäväistä harjoittelijaa.

Karjala Triathlonin puheenjohtaja Matti Kasanen ei pitänyt vaikeita olosuhteita yiltsepääsemättöminä. Tosiharrastajat haastavat itsensä juuri kylmissä lämpötiloissa ja kaatosateessa.

– Ei sään osalta ole ongelmaa. Uinnissa kastuu kuitenkin, ja Suomessa olosuhteet ovat usein haastavat.

Triathlonin kuninkuuslaji on täysimittainen teräsmieskilpailu. Kilpailun aikana urheilijat uivat 3,8 kilometriä, pyöräilevät 180 kilometriä ja juoksevat päälle vielä maratonin. Tavalliselle kuntoilijalle matkat kuulostavat äkkiseltään pelottavilta, mutta lyhyetkin kilpailut tarjoavat usein riittävän haasteen.

Karjala Triathlonin harjoituskilpailuissa triathlonistit uivat 500 metriä, pyöräilevät 20 kilometriä ja juoksevat viiden kilometrin reitin. Suoritus vastaa suunnilleen triathlonin sprinttimatkaa. Uinti on tosin lyhyempi.

– Tiistai on hyvä päivä vetää lyhyempi matka kovaa. Lauantaina on usein kilpailut, joten lepoaikaa jää riittävästi, Matti Kasanen kertoo.

Lyhyet matkat opettavat omasta kehosta

Lyhyillä triathlon-matkoilla on hyvä mahdollisuus etsiä omasta suorituksesta harjoittelua vaativia osa-alueita. Maisa Tuliniemi kertoi löytävänsä jokaisesta kilpailusta uusia kehitettäviä kohteita.

– Joka kilpailussa ymmärtää, että nyt pitää treenata tuota tai tätä. Tai sitten kaikkia osa-alueita.

Laura Tukialle Mattilan monttu on puolestaan tuttu paikka. Ensimmäisen kerran hän kilpaili paikalla seitsemänvuotiaana.

– Äidin piti kysyä Kasasen Matilta, että pääseekö tyttö juoksemaan.

Karjala Triathlonin puheenjohtaja Matti Kasasen mukaan harjoittelun voi aloittaa jo nuorena, mutta itsensä haastaminen on mahdollista myöhemminkin. Triathloniin ei kuitenkaan kannata lähteä kylmiltään.

– Hermotuksen pitää tottua etenkin, miten pyöräilystä vaihdetaan juoksuun. Viikonloppuna on usein kilpailu, joten tässä kohtaa on hyvä rypistää kunnolla.

Ensimmäiseksi yhteys harrastajiin

Triathlon-kilpailuihin on riittänyt kesän aikana harrastajia, koska lajista innostuneita on yhä enemmän. Harrastajien keskuudessa puhutaan jopa triathlon-buumista.

– Laji on elänyt eräänlaista nousukautta. Aloittelijan kannattaa ottaa yhteyttä johonkin triathlon-seuraan ja kokeneisiin harrastajiin. Kaikki ovat tervetulleita, Matti Kasanen toteaa.

Etenkin uinnin tekniikka voi olla monella kokeneellakin kuntourheilijalla kadoksissa. Oikean tyylin oppiminen säästää paljon energiaa. Lisäksi pyöräilystä juoksuun vaihtaminen on kehon hermotuksen kannalta haasteellinen vaihe.

Triathlonissa oman kehon tunteminen on välttämöntä.

Lähteet: Triathlon Finland, Karjalan Triathlon