Onko sinulla sähköauto? Älä aja Itä-Suomeen

Sähköautojen pikalatauspisteet rantautuivat Suomeen nelisen vuotta sitten. Etelä- ja Länsi-Suomesta niitä löytyy varsin kattavasti, mutta Itä-Suomen kohdalla pikalatauspisteissä on aukko. Esimerkiksi kotipihassa tai kylässä sähköauton saa ladattua Itä-Suomessakin.

Kotimaa
Mies lataa sähköauton akkuja.
YLE

Sähköautojen pikalautauspisteet yleistyivät pääkaupunkiseudulla nelisen vuotta sitten. Länsi- ja Etelä-Suomen pääväylillä niitä löytyy niin tiheään, että sähköautolla matkaaminen on sujuvaa.

Sen sijaan Itä-Suomesta pikalatauspisteet puuttuvat lähes tykkänään.

– Kun Itä-Suomen puolta katselee kartasta, niin kyllähän tämä peitto näyttää aika surulliselta, sanoo autoelektroniikan lehtori Vesa Linja-aho ammattikorkeakoulu Metropoliasta.

Pistokkeesta ladattavia hybridi- tai sähköautoja on Suomessa noin tuhat, ja ne ovat jatkuvasti yleistymässä. Pikalatauspisteitä löytyy esimerkiksi osasta ABC-huoltoasemia, joissa niistä vastaa Fortum.

Lisäksi latauspalveluita tarjoava Virtapiste-verkosto kattoi vuoden alussa 60 latauspistettä 13 kaupungissa.

– Pikalautauspisteen pystyttäminen vaatii vain sen, että on pikkaisen isompi liikekiinteistö, että sulakkeet riittävät, sanoo Vesa Linja-aho.

Sähköautolla pääsee Kaakkois-Suomessa

Esimerkiksi Kotkan ja Kouvolan kaupungeissa pikalatauspisteitä on ollut noin vuoden ajan. Kotkassa niitä on kaksi, Kouvolassa yksi.

Kaakkois-Suomesta pikalatauspisteet löytyvät myös Lappeenrannasta ja Imatralta. Kotkasta Lappeenrantaan on matkaa noin 110 kilometriä.

– Sen ajaa melkein vehkeellä kuin vehkeellä ilman pikalatausta. Jos ajaa satasen vauhtia, niin sähköautolla pääsee noin sata kilometriä, sanoo Linja-Aho.

Linja-aho muistuttaa, että valmistajien sähköautoille ilmoittamiin kantosäteisiin kannattaa suhtautua varauksella.

– Ne on laskettu 90 kilometritunnin vauhdilla suoralla tiellä tyynellä säällä ajattaessa. Jos valmistaja sanoo, että kantosäde on 140 kilometriä, niin kannattaa varautua siihen sataan kilometriin satasta ajattaessa.

"Parikymmentä minuuttia ja matka jatkuu"

Sähköautoja voi ladata myös tavallisesta sähköpistokkeesta kotona. Silloin aikaa kannattaa varata yön yli, sillä tyhjän akun lataus täyteen kestää noin kymmenen tuntia.

– Pikalautaus on käytännössä pikalataus. Parikymmentä minuuttia latausta ja matka jatkuu, on hyvä nyrkkisääntö. Puolessa tunnissa saa tyhjän tankin sataan prosenttiin riippuen autosta, sanoo Vesa Linja-aho.

Linja-aho ei pidä latausaikaa liian pitkänä, sillä tauolla ehtii esimerkiksi nauttimaan huoltoaseman palveluista. Lisäksi pikalatauspisteille osuu harvoin ruuhkia.

– Minulle on käynyt tasan kerran niin, että latauspisteellä on ollut joku muu. Se oli Tesla-taksi. Taksikuski sanoi, että sinulla on noin pieni auto, lataa välissä. Sähköautoilijoilla on aika kiva yhteishenki, vähän kuin moottoripyöräilijöillä tai veneilijöillä.

Kaksi euroa

Vaikka sähköautot ovat keskimäärin 10 000 euroa vastaavia bensiinikäyttöisiä kalliimpia, niin niillä ajaminen on bensiinikäyttöisiä huokeampaa. Verkkovirtapistokkeesta akun täyttäminen sadan kilometrin matkalle maksaa noin kaksi euroa. Pikalatauspisteestä sähkö on tätä kalliimpaa.

– Hyvin yleinen taksa pikalatauspisteillä on minuuttitaksa, joka on normaalisti 20 senttiä per minuutti. Jos lataa 20 minuuttia niin se maksaa noin neljä euroa, kertoo Linja-aho.

Yhtä kattavaa kartaa kaikista maan pikalatauspisteistä ei ole. Fortumin asemia pääset tarkastelemaantästä. (siirryt toiseen palveluun)Sähköyhtiöiden omistaman Virtapisteen latauspisteet löydättäältä. (siirryt toiseen palveluun)

Yhteisöllisesti ylläpidettävänChargemapin (siirryt toiseen palveluun)kaikki latauspisteet eivät ole pikalatauspisteitä.