Paleface: "Kansanmusaa voi helposti updeitata hiphopin viitekehyksessä"

Etno-Emmalla palkittu rappari Paleface on sitä mieltä, että kansanmusiikki voi hyvin nykyään, jolloin musiikilliset raja-aidat muutenkin ovat murtuneet. Hänen mielestään hiphop taas elää samanlaista kulttuurista siirtymää kuin rockmusiikki aikanaan.

kulttuuri
Kuvassa Paleface Kaustisen festivaaleilla
Krista Järvelä /Kaustinen Folk Music Festival

Karri Miettinen eli Paleface näkee rapin helposti kansanmusiikkijuhlien ohjelmistossa.

– Rappihan on kansanmusiikkia parhaimmillaan. Mä olen käyttänyt aika paljon kansanmusavaikutteita, suomalaista ja muun muassa afrikkalaista perinteistä musaa. Kun mennään riittävän pitkälle historiaan, aikaan ennen levytettyä musiikkia, ei ollut muta kuin kansanmusaa.

Suomalaisen hiphopin johtohahmoksi mainittu mies tituleeraa itseään keski-ikäistyväksi rappariksi, jonka nuoruudessa musiikilliset raja-aidat olivat tiukkoja.

Jengi vain diggailee yksinkertaisesti musaa. Ennen "aatteet oli vaatteet" ja piti aika tiukasti pysytellä omassa lokerossa.

Paleface

– Musta tuntuu, että kansanmusa voi nyt aika hyvin siltä kantilta katsottuna, että sitä voi updeittaa esimerkiksi hiphopin viitekehyksessä. Muutenkin musiikillisten genrejen raja-aidat kaatuu tänä aikana. Jengi vain diggailee yksinkertaisesti musaa. Ennen "aatteet oli vaatteet" ja piti aika tiukasti pysytellä omassa lokerossa. Mä olen yrittänyt omissa tekemisissäni rikkoa niitä raja-aitoja.

Rappari on havainnut, että nuoret kuuntelevat musiikkia monipuolisesti nykyään. Teinin kuin teinin puhelimesta löytyisi varmaan aika monta musiikkityyliä sulassa sovussa.

Hiphop murroksessa

– Musta tuntuu, että rapissakin on vielä paljon tekemistä. Mä olen ollut itse etunenässä kokeiluja tekemässä, mutta mä odotan koko ajan uusia kokeiluja. Suomalaisella kulttuurilla ja musalla on hirveän paljon annettavaa rapille.

Ehkä enemmän ja enemmän suomalaiset artistit rupeavat käyttämään suomalaisia vaikutteita sen sijaan, että tehtäis Ameriikan esimerkistä aina suomalaista hiilipaperikopiota.

Paleface

Paleface vertaa tilannetta viisikymentälukuun ja rockin saapumiseen.

– Perinteisiä biisejä soitettiin Suomessa rokkikompilla, kun suomalaista rockia ei ollut. Se syntyi 1970-luvulla, kun Isokynä Lindholm, Hector ja Dave tekivät siitä suomalaista. Me ollaan tässä kohtaa nyt samassa hiphopin kulttuurisessa siirtymässä. Ehkä enemmän ja enemmän suomalaiset artistit rupeavat käyttämään suomalaisia vaikutteita sen sijaan, että tehtäis Ameriikan esimerkistä aina suomalaista hiilipaperikopiota.

Paleface esiintyy keskiviikkona Kaustisen festivaaleilla Pieni kansanlaulu -projektin puitteissa. Hänen seuranaan ovat Johanna Försti, Topi Saha, Aili ja Timo Rautiainen.

– Timo on loistava mandoliininsoittaja, mitä monet eivät tiedä. Timon teksti nousee syvältä suomalaisesta eksistenssistä ja melankoliasta. Muutenkin se on aivan ässäbändi. Pieni kansanlaulu -projektissa on tehty uusia kansanlauluja, joita nyt esitetään.