1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Saksalaisväite: Dieselmoottoreiden pakokaasut jopa puhtaampia kuin ympäröivä ilma

Saksalaisen autoteknologiajätti Boschin mukaan dieselmoottoreita ei pidä syyllistää pienhiukkaspäästöistä. Yhtiön mukaan tupakoinnista ulkoilmaan päätyy saman verran pienhiukkasia kuin autojen pakokaasuista. Lisäksi autojen renkaista ja jarruista pienhiukkasia pääsee ilmaan kolminkertaisesti pakokaasuihin verrattuna.

liikenne
Ruuhkaa Kölnin lähistöllä lokakuussa 2014.
Ruuhkaa Kölnin lähistöllä lokakuussa 2014. Rolf Vennenbernd / EPA

Maailman johtaviin autoteollisuuden tuotekehittelijöihin lukeutuva Bosch puolustaa voimakkaasti nykyaikaisia dieselmoottoreita. Huolestuminen pienhiukkaspäästöistä on saanut esimerkiksi Pariisin, Lontoon sekä jopa saksalaisen autokaupungin Stuttgartin miettimään dieselmoottoristen autojen rajoituksia ja ajokieltoja.

Boschin mukaan tulevaisuuden tiukkoihin hiilidioksidipäästötavoitteisiin ei edes päästä, jos dieselmoottoristen autojen määrä vähentyisi voimakkaasti. Bosch vaatii, että keskustelun pienhiukkasista olisi perustuttava faktoihin eikä vääriin mielikuviin.

EU:n alueella uusi henkilöautoauto saa vuonna tuottaa 2021 keskimäärin korkeintaan 95 grammaa hiilidioksidia ajokilometriä kohden. Liikenteen CO2 –päästöistä dieselmoottoriset henkilöautot vastaavat kuitenkin vain muutamasta prosentista.

”Autojen hiukkassuodattimet puhdistavat ilman kuin pölynimuri”

Bosch sanoo, että Euro 1 –pakokaasunormien astuttua voimaan 1992, ovat autojen hiukkaspäästöt vähentyneet 97 prosenttia. Vuodesta 2000 voimassa ollut Euro 3 on puolestaan vähentänyt typen oksideja 84 prosenttia.

Syyskuussa voimaan tulevan Euro 6 –normin mukaan uudet dieselautot saavat päästää enää 80mg ja bensiiniautot 60mg typen oksideja kilometriltä. Tähän saakka dieselmoottoreiden raja-arvo on ollut 180mg kilometriltä.

Boschin omien mittauksien mukaan jo nyt liikenteessä olevien nykyaikaisten dieselautojen pakokaasulaitteiston hiukkassuodattimet toimivat pölynimurin tavoin. Esimerkiksi Pariisi La Garennessa suoritetuissa mittauksissa havaittiin, että moottorin sisääntuloilma sisälsi enemmän pienhiukkasia kuin mitä pakoputkesta tuprusi ulos.

Pienhiukkasia enemmän muualta kuin pakoputkesta

Bosch listaa myös tekijöitä, jotka Saksan ympäristöviranomaiset ovat analysoineet. Varsinkin autojen renkaista ja jarruista irtoavat pienhiukkaset muodostavat Saksassa jo nyt kolme kertaa suuremman pienhiukkaskuormituksen hengitysilmaan kuin pakokaasut.

Samaisen Emissionen und Maßnahmenanalyse Feinstaub 2000-2020 -analyysin mukaan tupakoinnin savut sisältäisivät tänä vuonna Saksassa arviolta saman verran pienhiukkasia hengitysilmassa kuin autojen pakokaasut yhteensä.

Saksalaisyhtiö ennustaa, että dieselmoottoreita tarvitaan varsinkin nyt, kun autoilun odotetaan siirtyvän koko ajan enemmän sähköaikaan. Varsinkin painavien ja ilman- sekä vierinvastukseltaan suurempien SUV –autojen hybridimallien toisena voimanlähteenä dieselmoottorille ei ole vielä löytynyt korvaajaa.

Myös Yhdysvalloissa ja Kiinassa astuvat lähivuosina voimaan liikenteen tiukennetut päästövaatimukset. Autoteknologiakehittäjä Boschin mukaan nykyisistä dieselmoottoreista on haettavissa vielä 10-15 prosenttia pienempiä hiilidioksidipäästöjä.

Lue seuraavaksi