Mohawk-intiaani pettyi festivaalin mainoskampanjaan Oulussa – Järjestäjä: "Emme missään nimessä halunneet loukata"

Oulussa järjestettävän Qstock-festivaalien logoksi on tänä vuonna piirretty alkuperäisamerikkalaisten sulkapäähine, "intiaanipäähine". Mohawk-heimoon kuuluvan Anthony Joseph Rice-Perttusen mielestä logo on epäkunnioittava alkuperäiskansoja kohtaan.

Kotimaa
Mohawk-heimoon kuuluva oululainen Anthony Rice-Perttunen katsoo kameraan.
Nadja Mikkonen / Yle

Qstockin tämän vuoden ilmeeseen on tyylitelty Amerikan alkuperäiskansojen sulkapäähine ja muita alkuperäisamerikkalaiskulttuuriin viittaavia kuvia.

Oululaistunut Anthony Joseph Rice-Perttunen kuvailee tunteitaan pettyneiksi logon nähtyään.

– Ajattelin, että Qstockin kokoinen festivaali olisi ollut tarpeeksi älykäs ja hienotunteinen huomaamaan, ettei ole viisasta käyttää sitä, hän kertoo.

Rice-Perttunen kuuluu mohawkeihin, joka tunnetaan heimon omalla kielellä nimellä Kanien'kehá:ka. Sulkapäähine kuuluu erityisesti tasankointiaanien, kuten oglala-lakotojen, perinteisiin.

– Se edustaa heidän tapaansa osoittaa kunnioitusta ja arvonantoa heimon viisaimmille ja vanhimmille jäsenille, heille, jotka ovat kestäneet eniten ja tehneet eniten uhrauksia kansan johtamisen puolesta, Rice-Perttunen kertoo.

Qstockin festivaalikoordinaattori Niina Ristolainen kertoo, että idea sulkapäähineen käyttöön kuvituksessa viittaa termiin "intiaanikesä" ja kesäiseen hauskanpitoon.

– Emme missään nimessä ole halunneet loukata tällä ketään.Päinvastoin, halusimme ajatella niin, että kun otetaan teemaksi tällainen asia, se tuo meille positiivisia mielikuvia, Ristolainen kertoo.

Pinnallisen asenteen rohkaiseminen mitä tahansa kulttuuria kohtaan on parhaimmillaankin vaarallista, ja mitä todennäköisimmin tuhoisaa.

Anthony Rice-Perttunen

Rice-Perttusen mukaan päähine on symbolina kiinnittynyt Amerikan alkuperäiskansojen identiteettiin. Päähinettä tulisi siis kohdella syvällä kunnioituksella.

Hän vertaa päähineen käyttöä festivaalilogona siihen, että esimerkiksi saamelaisia kulttuurisymboleita käytettäisiin sellaisen markkinoimiseen, jolla ei ole mitään tekemistä saamelaisuuden kanssa.

"Bailaava Biisoni" hukkasi arvokkaan päähineensä?

Rice-Perttusta harmittaa erityisesti se, että musiikkifestivaali käyttää arvokasta kulttuuriesinettä markkinoimiskeinona.

– Heimoni kutsuu musiikkia yleismaailmalliseksi lääkkeeksi. Me tarvitsemme tätä lääkettä selvitäksemme tulevista muutoksista, Rice-Perttunen sanoo.

– Epäkunnioittavan, vähättelevän tai jopa pinnallisen asenteen rohkaiseminen mitä tahansa kulttuuria kohtaan on parhaimmillaankin vaarallista, ja mitä todennäköisimmin tuhoisaa.

Qstockin intiaanikesä -kampanjaan kuuluu myös kilpailu, jonka mainostekstin mukaan intiaanipäällikkö Bailaava Biisoni on hukannut päähineensä kahvilaan, ravintolaan tai baariin bailausretkillään.

Se, että päällikkö hukkaisi baariin pyhän ja arvokkaan esineen vihjaa Rice-Perttusen mielestä, että alkuperäisamerikkalaispäälliköt ovat alkoholisteja.

– Se on ehkä pahin mahdollinen herjaus, minkä voi tehdä, hän sanoo.

Ristolaisen mukaan kampanjassa ei missään nimessä haluttu korostaa alkoholinkäyttöä, vaikka ymmärtääkin Rice-Perttusen näkökulman.

– Markkinoinnissa on käytetty monesti erilaisia tarinoita, ja tähän teemaan liittyen tarinana oli, että päähine pitäisi etsiä, Ristolainen kertoo.

Heimokulttuuria festivaalikansassa

Ristolainen kertoo, että visuaaliseen ilmeeseen on vaikuttanut myös ajatus festivaalikansasta eräänlaisena heimona.

Hän pohtii myös, että Suomessa Amerikan alkuperäiskansat ovat tulleet tutuksi lapsuuden länkkäri-intiaani -leikeistä ja sarjakuvista.

– Intiaaniteema voi löytyä monesta paikasta ilman, että se on tarkoitettu loukkaavaksi, Ristolainen sanoo.

Ammattimuusikkona Rice-Perttunen olisi halunnut mielellään soittaa Qstockissa yhtyeensä kanssa.

– En enää. En, ennen kuin he ryhdistäytyvät ja osoittavat enemmän kunnioitusta sekä toisia että itseään kohtaan, hän sanoo.

Rice-Perttunen ei ole kiinnostunut minkäänlaisen boikotin järjestämisestä festivaalia vastaan, sillä se tekee muutoksesta vaikeampaa.

Hän toivoo, että festivaalin järjestäjät myöntäisivät tehneensä virheen.

Otamme ehdottomasti tämän opetuksen vastaan.

Niina Ristolainen

– Muuttakaa tämä opetukseksi kaikille. Kertokaa osallistujille, ettei tällainen ole musiikin perimmäinen tarkoitus, Rice-Perttunen sanoo.

Ristolainen toteaa, että kampanjassa on haluttu korostaa myönteistä intiaanikesäteemaa ja käytetty symboleja, jotka ovat nyt trendikkäitä.

Hän kuitenkin kiittää uutta tietoa kampanjan asianyhteyksistä.

– Otamme ehdottomasti tämän opetuksen vastaan, hän sanoo.