1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Kesäruokailussa voi vähän "relata" – säännöllisyys ja valinnat tärkeitä

Tiesitkö, että eskimopuikko sisältää kahden sokeripalan verran sokeria, kun taas "karkkituutissa" paloja voi laskea olevan peräti 13? Kaikki einekset eivät ole pahasta. Jos haluaa tehdä ruuanlaitosta helppoa, kannattaa suosia vähäsuolaisia ja kasvispohjaisia eineksiä. Grilliin kannattaa laittaa vihanneksiakin kypsymään.

Kotimaan uutiset
Lapsi syö pizzaa
Seppo Sarkkinen / Yle

Pikaruokaa, pinaattilettuja mikrossa tai pussillinen perunalastuja – kesälomalla olevan teini-ikäisen lounas on ravintoarvoiltaan usein hyvin erilainen, kuin samaan aikaan töissä olevan vanhemman.

Kuluttajaliiton Syö hyvää –kampanjan (siirryt toiseen palveluun) vetäjän Annikka Marniemen mukaan kesällä voikin vähän ”relata”, mutta lasten syömistä kannattaa silti pohtia.

– Jos teini ei itse ole erityisen innostunut ruuanlaitosta, helppo tapa varmistaa, että lapsi syö terveellisesti, on säästää ruokaa edellisen päivän illalliselta lämmittämistä varten. Teineillä on usein niukasti rahaa käytössään ja jos kaupasta haettu mikropizza tyydyttää nälän, on se kasvavan lapsen kannalta ravitsemuksellisesti tosi köyhä lounas.

Koululaisten ruokailutottumukset muuttuvat kesäisin, mutta tietenkään ei voida yleistää, että kaikilla ne lähtisivät huonompaan suuntaan, Maarniemi sanoo. Eivätkä kaikki eineksetkään ole pahasta hänen mukaansa.

– Hyviä eineksiä ovat kasvispohjaiset, joissa suolapitoisuus on alhainen. Monen lapsen herkku, pinaattiletut, ei ole ravitsemuksellisesti kauhean hääppöinen, mutta jos sitä täydentää esimerkiksi raasteilla tai salaateilla, on se kuitenkin parempaa syötävää, kuin vaikkapa valmishampurilainen.

Helsingissä kaupungin leikkipuistoissa tarjotaan alle 16-vuotiaille ilmainen lounas koko kesän ajan koulun alkuun asti.

– Helsingin jo vuosikymmenien ajan tarjottu leikkipuistolounas on loistava idea. Tässä on ollut välissä taloudellisesti lihaviakin vuosia, ajatus olisi voinut levitä laajemminkin Suomen kuntiin, Marniemi pohtii.

Eskimopuikon ja "karkkituutin" sokerimäärässä hurja ero

Marniemen mukaan kasvis- ja marjasatoa kannattaa hyödyntää nyt, kun se on parhaimmillaan.

– Jos ei lapsena niiden syöntiin totu, voi sitä olla aikuisena enää vaikea oppia. Useimmiten lapset kuitenkin syövät juuri sitä, mitä on tarjolla. Oma kokemukseni on, että jos kasvikset on pilkottu ja paloiteltu nenän eteen, lapsi napsii niitä ikään kuin vahingossa.

Jäätelö sulaa helteessä.
Meeri Niinistö / Yle

Entä sitten makeat välipalat – saako jäätelöä syödä kesällä vaikka joka päivä?

– Jäätelö ei ole ainakaan se pahin herkku. Siinä on myös kalsiumia mukana, Marniemi sanoo.

Siihen on kuitenkin syytä kiinnittää huomiota, minkälaista jäätelöä syö. Maarniemen mukaan jäätelöiden sokeripitoisuudet vaihtelevat erittäin paljon.

– Esimerkiksi eskimopuikossa on vain kaksi sokeripalaa, kun "karkkituutissa" niitä on 13. Mutta siinä tapauksessa, että leikkaa pakkausjäätelöstä pari pikkupalaa ja lisää tuoreita marjoja päälle, sanoisin että jäätelöä voi syödä huoletta joka päivä.

Valinnoilla on merkitystä kun halutaan päästä helpolla

Sydänliitto painottaa, että ruokatottumukset opitaan lapsina, koska lapsi seuraa tarkkaan, mitä ja miten muut syövät, ja oppii aikuisten valinnoista sekä ja ruokapuheista. Ainakaan pienet lapset eivät osaa erottaa epäterveellistä ja terveellistä ruokaa toisistaan, siksi kesäruokailussakin aikuisen vastuu on suuri.

Kesälomaansa harva meistä haluaa kuitenkaan viettää keittiössä, lomalla on kiva päästä myös ruuanlaitossa helpolla.

– Kun lomalla ollaan poissa työpaikkojen, koulujen ja päiväkotien salaatti- ja raastesekoitusten ääreltä, perheen ruokailutottumukset usein muuttuvat. Vaikuttaa siltä, että vanhemmat kiinnittävät kyllä huomiota pikkulasten ruokatottumuksiin, mutta isompien kanssa annetaan helpommin periksi, arvioi kotitalousopettaja Marja Kuuteri-Kallio Pirkanmaan Martoista.

– Alle 3-vuotiaiden kanssa onkin toki hyvin tärkeätä kiinnittää huomiota ruuan suolapitoisuuteen, eikä esimerkiksi grillimakkara ole tämän ikäiselle sopivaa ravintoa.

– Toisaalta isompien lasten kanssa se ei heidän ruokailutottumuksiaan tai terveyttään pilaa, jos kuukauden mittaisella yhteisellä kesälomalla suuhun tulee pisteltyä muutakin kuin arkiruokaa. Silti yksinkertaisilla valinnoilla on mahdollisuus vaikuttaa, esimerkiksi makkara- ja etenkin nakkipuolella löytyy vähäsuolaisempia, parempia vaihtoehtoja, Kuuteri-Kallio sanoo.

Kun lähdetään tekemään ruokaostoksia vaikkapa mökkiviikolle, ruokalistan suunnitteluun kannattaa hänen mukaansa käyttääkin aikaa. Grilliin voi makkaran ohella laittaa muutakin kuin makkaraa, monet vihannekset ovat maistuvaa grillattavaa lihatuotteiden tai kalan lisukkeena, hän muistuttaa.

Lasten kanssa ruokailun säännöllisyydestä on pidettävä kiinni

Kuuteri-Kallio muistuttaa, että vaikka kesän ruokahuollosta ehkä haluaa päästä helpolla, on ruokailun säännöllisyydestä pidettävä lasten kanssa kiinni. Siinä missä aikuinen kuvittelee pärjäävänsä yhdellä kunnon aterialla päivässä, lapsille se ei riitä.

Myös se, mitä kesälomalla tehdään vaikuttaa siihen, mitä voi syödä. Jos lapsi esimerkiksi kilpaurheilee tai viettää puolet päivästään uiden ja sukellellen mökkirannassa, on kasvavan lapsen ravinnontarve hyvin erilainen, kuin jos kesälomasta suuri osa kuluu pelinkonsolin tai tietokoneen ääressä.

– Nykyään media tulvii kaikenlaista ruokailutottumuksiin ja liikuntaan liittyvää, jossa korostuu ulkonäkökeskeisyys. Olisi kuitenkin hyvä pitää kaiken tämän keskellä mielessä vanha viisaus, että emme elä syödäksemme vaan syömme elääksemme, Kuuteri-Kallio toteaa.

Lue seuraavaksi