Tuhannet harrikat ja chopperit päristelevät Keski-Suomessa

Kaksi suurta moottoripyörätapahtumaa kerää viikonloppuna tuhansia motoristeja Keski-Suomeen. Laukaassa kokoontuu Harley Davidson -kerho ja Joutsassa puolestaan esitellään taidokkaasti rakenneltuja chopper-pyöriä. Harrastajan mukaan moottoriurheilu uhkaa ukkoutua, sillä lainsäädöntö ei tänä päivänä suosi esimerkiksi enduro- tai motocrossharrastusten aloittamista.

ilmiöt
Harley Davidson moottoripyörä
Sauli Antikainen / Yle

Joutsaan kokoontuu lauantaina satoja moottoripyörien rakenteluun vihkiytyneitä harrastajia. Joutsa Chopper -show järjestetään samaan aikaan, kun Laukaan Peurungassa on koolla tuhansia Harley Davidson -motoristeja. Siihen yhteneväisyydet suurelta osin jäävätkin, kertoo Joutsan tapahtuman järjestäjä Tomi Avikainen.

– Kaikilla on kaksi pyörää, mutta toiset nielevät kilometrejä, kun toiset tykkää olla pajassa.

Vaikka moottoripyöriä on liikenteessä enemmän kuin koskaan, Avikainen ei näe harrastuksen tulevaisuutta valoisana.

– Se taitaa olla viidenkympin villitys, mikä noita pyörien myyntilukuja nostaa. Nuoret ovat kadonneet harrastuspiiristä melkein kokonaan.

Sami Lahtisen rakentama Norton
Joutsassa esitellään chopper-pyöriä.YLE Keski-Suomi / Alpertti Rieskjärvi

Moottoriharrastus alkaa monella lapsella ja nuorella motocrossista tai endurosta. Lajit ovat kuitenkin kalliita ja harrastepaikat harvassa. Kiristyenet ympäristölait ovat vieneet harjoitteluradat kauas asutuskeskuksista, mikä osaltaan rajoittaa Avikaisen mukaan kaksipyöräisillä harrastamista.

– Lisäksi lajit on tehty todella kalliiksi, kun motocross-pyöräänkin pitää ostaa liikennevakuutus, jos aikoo ajaa radalla. Nuoret katoavat, kun ei päästä harrastamaan, eikä kolmekymppisinäkään sitten kiinnosta.

Avikaisen mukaan naapurimaissa lainsäädäntö ja olosuhteet ovat moottorilajien kohdalla suotuisampia.

– Esimerkiksi Ruotsissa moottoriurheilukeskukset ovat ihmisten lähellä ja kisoja voi tulla katsomaan 20 000 ihmistä, kun meillä saatetaan saada paikalle muutamia kymmeniä ihmisiä.

Tomi Avikaista haastatteli Matleena Ylikoski