Älypuhelinta selaillen uni ei maita – Sininen valo huijaa aivoja

Tutkimusten mukaan iltaisella tietokoneen ja kirkasnäyttöisten mobiililaitteiden käytöllä on unensaantia heikentävä vaikutus. Pahiten melatoniinin eritystä jarruttaa sininen valo.

ilmiöt
Älypuhelimen kirkas näyttö yöllä
Julia Sieppi / Yle

Iltaisella älypuhelimen näpräilyllä voi olla katalat seuraukset, sillä näytön sinertävä valo jarruttaa pimeähormonin tuotantoa aivoissa.

– Jos tekee myöhään työtä kirkkaan ruudun edessä, oli sitten kyseessä tietokone, älypuhelin tai tabletti, unen saanti saattaa huonontua. Se riippuu siitä, minkä värinen ja kuinka kirkas näyttö on, toteaa Helsingin uniklinikan unitutkija Markku Partinen.

Mitä sinisempää valo on, sitä enemmän unentulo voi häiriintyä. Sininen kajo antaa aivoille viestin, että vielä ei ole nukkumaanmenoaika.

– Ihminen on päiväeläin. Luonnollisessa rytmissä kun valo pääsee silmiin, se kertoo ihmiselle että on päivä. Kun valon määrä alkaa vähentyä, se antaa signaalin että olisi aika käydä nukkumaan.

Illalla aivot voivat piristyä tahattomasti esimerkiksi sini-valkopohjaisen Facebookin selailusta. Partisen mukaan ilta kannattaakin rauhoittaa valoilta ja laitteilta ainakin tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Valon väri vaikuttaa aivoihin kaikilla, mutta on yksilöllistä, kuinka herkkä valorytmi on.

– On periytyvää, miten tarkka se tahdistus on. Lisäksi se on kiinni siitä miten silmänpohja toimii.

Punainen sopii iltaan

Pehmeän punertavalla kajastuksella ei sen sijaan ole pimeähormonin tuotantoon yhtä suurta vaikutusta.

– Jos näytön pohja on vihreä, aika tumma tai punertava, silloin se ei välttämättä vaikuta laisinkaan, Markku Partinen toteaa.

– Jos haluaa olla illalla somessa ilman, että valo tekee hallaa, sen pystyy eliminoimaan niin että käyttää illalla värillisiä valoja. Valon värinhän voi muuttaa esimerkiksi käyttämällä punertavia aurinkolaseja.

Jos tekee myöhään työtä kirkkaan ruudun edessä, oli sitten kyseessä tietokone, älypuhelin tai tabletti, unen saanti saattaa huonontua.

Markku Partinen

Sekä tietokoneelle että mobiililaitteille on saatavilla myös ohjelmia, jotka muuttavat taustan punasävyiseksi.

– Ne ovat hyvä keino. Jos on herkkä valolle tai huomaa valon häiritsevän, valon väriä voi hyvin muuttaa punaisen suuntaan, jolloin vaikutus melatoniiniin vähenee.

Tylsä kirja on hyvä unilääke

Partisen mukaan unettomuus ja päiväväsymysoireet ovat hieman yleistyneet viime vuosien aikana. Nukahtamiseen ja unen laatuun vaikuttavat monet tekijät. Ainakin jännitystä ja voimakkaita tunnereaktioita kannattaa välttää ennen nukkumaanmenoa.

– Jos lukee kirjaa ennen nukahtamista, se on ihan ok, kunhan kirja on sopivan virikkeetön. Jos lukee älyttömän jännää dekkaria, se saattaa ylläpitää vireyttä.

– Vaikka Dostojevski tai muu vastaava on ihan hyvää luettavaa, Partinen naurahtaa.