Suomalainen onkin saunakulttuurin siveydensipuli? "Sinne ei mennä tuntemattomien kanssa"

Yhdessä saunominen antaa lapselle realistisen kuvan ihmisvartalosta, sanoo perheterapeutti. Sekasaunomisen suhteen suomalaiset ovat kuitenkin keskieurooppalaisia siveämpiä, väittää Kansainvälisen saunaliiton presidentti.

Kuva: Yle/Sirkka Haverinen

Suomalaisia on pidetty saunakulttuurin rämäpäinä. Kansainvälisen saunaliiton mukaan todellisuus on toisenlainen.

– Sekasaunominen ei ole suomalaisille tyypillistä, sanoo Kansainvälisen saunaliiton presidentti Risto Elomaa.

Suomalaiset hoitavat saunomisen yleensä joko kahdessa saunassa tai erillisillä vuoroilla, Elomaa väittää.

– Jos talossa on sauna ja saunavuorot, niin lähipiiristä on sellainen käsitys, että alle parikymppiset saunovat yhdessä, mutta pikku hiljaa omat saunavuorot kehittyvät.

Yhteissaunominen antaa realistisen kuvan ihmisvartalosta ja on siksi hyväksi, sanoo pari- ja perheterapeutti Timo Sampolahti. Saunominen antaa toisenlaista näkökulmaa mainosten ja pornografian rinnalle.

– Saunomisessa realisoituu se, millaisia ihmiset oikeasti ovat, mitä on keskivertoihminen ja miltä vartalot näyttävät. Siinä mielessä saunominen on arvokas asia. Ainakin perheen kesken eri sukupolvet ja sukupuolet voisivat mennä saunaan, pidän sitä arvokkaana.

Alastomuus ei ole yksinkertaista

Ketään ei kuitenkaan pidä pakottaa sekasaunaan. Esimerkiksi teini-ikäiselle kehon muutokset voivat aiheuttaa hämmennystä ja yhdessä saunominen tuntua kiusalliselta.

Jos sanoo, ettei alastomuus ole itselle minkäänlainen kysymys, niin tulee vähän valehdeltua.

Timo Sampolahti

– Nuorilla ja murrosikäisille suhde omaan ruumiiseen on tekeytymässä, eikä alastomuus välttämättä ole yksinkertaista. Yhteissaunaan ei pidä mennä, mikäli se ei tunnu luontevalta, sanoo Sampolahti.

Alastomuus puolituttujen edessä voi tuntua vieraalta myös varttuneemmasta.

– Luulen, että jos sanoo, ettei alastomuus ole itselle minkäänlainen kysymys, niin tulee vähän valehdeltua. Suurimmalle osalle se on kuitenkin jonkinlainen kynnys olla alasti ihan tuttujenkin kanssa. Se on intiimi asia.

Mökeillä yhteissaunaan hypätään yleensä estottomammin.

– Usein miehet saunovat pidempään kuin naiset. Miehet jäävät jatkamaan ja heidät huudetaan syömään, Elomaa.

Keski-Euroopassa nakuillaan estottomammin

Keskieurooppalaiset ovat tottuneempia sekä yhteissaunoihin että alastomuuteen. Suomalainen saunaperinne yllättää esimerkiksi Saksasta ja Hollannista vierailulle saapuneet turistit: Suomessa ollaan siveitä.

– Meillä oli muutamia höyrysaunoja esimerkiksi Helsingin uimahalleissa. Siellä saunat jouduttiin jakamaan, koska ilmeisesti juuri miehet käyttäytyivät huonosti, muistelee Elomaa.

Saksassa ryhdyttiin 1960-luvulla sekasaunomaan kylpylöissä. Nykyään monet kylpylät järjestävät naisten päiviä erikseen.

– Naiset ovat kokeneet, että heitä tuijotetaan. On tullut esille jopa selkeää seksuaalista ahdistelua. Silloin yhteissaunominen ei ole enää miellyttävää.

Sittemmin uimapuvun käyttö on lisääntynyt yhteissaunoissa. Elomaa pitää tapaa kuitenkin epähygieenisenä ja epämiellyttävänä.

– Ei hikoileminen ole silloin samanlaista kuin alasti. 

Naiset ovat kokeneet, että heitä tuijotetaan. On tullut esille jopa selkeää seksuaalista ahdistelua.

Risto Elomaa

Pienissä kylissä lämmitetään yksi sauna

1900-luvun alkupuolella koko talon väki saunoi yhdessä. Nopeasti kulttuuri muuttui kuitenkin niin, että miehet ja naiset saunoivat erikseen. Myös työväen saunoissa muutos erillisiin saunoihin tapahtui nopeasti.

Joissakin pienemmissä suomalaiskylissä kaikki saunovat yhdessä aivan kuten Etelä-Virossakin.

– Ei lämmitetä kaikkia kylän saunoja, vaan keräännytään yhteen saunaan. Siellä kaikki ovat tuttuja, kuvailee saunaliiton presidentti Risto Elomaa.

Hän korostaakin, että saunomiskäytännöt vaihtelevat voimakkaasti eri maiden välillä.

– Sauna on meille suomalaisille hiljentymispaikka. Sinne ei mennä tuntemattomien kanssa.

– Minulla on iso liuta saunafriikkikavereita, eikä heistä kukaan vanno sekasaunomisen nimeen. He ovat sitä mieltä, että suomalainen perinne on se, että saunotaan erikseen.