Suomi raitistuu – alkoholittomien juomien myynti hurjassa nousussa

Nollaprosenttisten juomien myynti yli kaksinkertaistui Alkoissa kesäkuussa. Ruokamarketeissakin kymmenien prosenttien kasvuja. Alkoholin kokonaiskulutus on laskussa.

Kotimaa
alkoholiton siideripullo kädessä
Satu Krautsuk / Yle

Alkoholittomien oluiden, siiderien, viinien ja vastaavien myynti on kasvanut tänä vuonna ripeästi niin Alkoissa kuin ruokamarketeissakin.

Esimerkiksi Alkoissa nollaprosenttisten myynti pomppasi tammi-kesäkuussa huimat 66 prosenttia ylös viime vuoden luvuista. Yksin kesäkuussa myynti yli kaksinkertaistui vuoden takaisesta, nousua 119 prosenttia.

Vielä viime vuonna alkoholittomien juomien myynti kasvoi vain vaatimattomat kolme prosenttia. Ja alkoholijuomissahan myynti on laskenut jo pidempään.

Nollaprosenttisten suosion kasvu on havaittu myös ruokamarketeissa.

Grafiikka alkoholittomien juomien myynnistä.
Yle Uutisgrafiikka

– Alkoholittomien oluiden myynti on kasvanut vajaat 40 prosenttia kuluvan vuoden tammi-kesäkuussa. Nollaprosenttiset viinit ja siiderit näyttävät myös todella isoja kasvulukuja, mutta niiden myyntimäärät on huomattavasti pienemmät, sanoo kauppias Matti Himberg Jumbon K-Citymarketista Vantaalta.

Alkoholittomien kasvun taustalla on juomatapojen muutos. Terveystrendit vaikuttavat ja laihdutussyistäkin vältetään prosenttijuomia.

Alkoholittomista vaihtoehdoista ylivoimaisesti eniten menee olutta ainakin ruokamarketeissa. Alkossa kuohuviinit ovat kesän suosikki myös alkoholittomana vaihtoehtona.

Suosion kasvun takia alkoholittomille on raivattu lisää hyllytilaa niin ruokamarketeissa kuin Alkoissakin. Ripeistä kasvuluvuista huolimatta nollaprosenttisten osuus koko juomamyynnistä on edelleen pieni niin Alkoissa kuin ruokamarketeissakin.