Ilmailumuseon suosio lähti lentoon

Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä sijaitsevassa Suomen ilmailumuseossa arvioidaan käyvän tänä vuonna yli 50 000 ihmistä. Kävijämäärä on kaksinkertaistunut viidessä vuodessa.

ilmailumuseot
Hansa-lentokone Ilmailumuseossa.
Yle

Suomen ilmailumuseosäätiön ylläpitämän ilmailumuseon kokoelmissa on noin 80 lentokonetta sekä runsaasti muita ilmailuun liittyviä esineitä, kuten moottoreita, potkureita, mittareita, viestintävälineitä ja pienoismalleja.

Museossa on myös kolme lentosimulaattoria: saksalainen toisen maailmansodan aikainen kevyt torjuntahävittäjä Messerschmitt Bf 109, kuusipaikkainen, perhelentoon soveltuva, Piper PA 23 Astec sekä kaksipaikkainen koulukone Diamond DA 42.

Lisäksi lapsille, ilman ikärajaa, on Saab Draken simulaattori. Ilmailumuseon kautta pääsee myös lentämään Finnairin Flight Academyn Boeing 757 -simulaattorilla.

– Meillä on Finnairin kanssa sopimus, että voimme myydä ryhmäpaketteja tuohon simulaattoriin, jossa on mahdollista ohjata kahdella suihkuturbiinimoottorilla toimivaa matkustajakonetta, kertoo ilmailumuseon markkinointipäällikkö Henri Äijälä.

Lapsiperheet nostivat kävijämäärän huimaan nousuun

Ilmailumuseon kävijämäärä on todellisessa lennossa. Kuluvan vuoden ensipuoliskon aikana museossa on vieraillut reippaasti yli 23 000 ihmistä. Määrä on lähes yhtä paljon kuin vuoden 2010 koko vierailijamäärä.

Kuluvan vuoden kokonaiskävijämäärän odotetaankin ylittävän 50 000, joka olisi yli kaksinkertainen vuoden 2010 kävijämäärään verrattuna.

– Eniten lisääntynyt kävijäryhmä on lapsiperheet, kertoo markkinointipäällikkö Henri Äijälä.

Hänen mukaansa sana ilmalumuseosta on lähtenyt kiirimään lapsiperheiden keskuudessa etenkin toukokuun lopulla vietettävän ilmaisen lastenpäivän ansiosta. Toukokuun toiseksi viimeisenä sunnuntaina lapsille on ilmailumuseoon ilmainen sisäänpääsy.

Merkittävin kävijäryhmä on kuitenkin edelleen aikuinen niin sanottu normaali kävijä. Tämän lisäksi kokousasiakkaat ovat ilmailumuseolle merkittäviä asiakkaita, kertoo ilmailumuseon markkinointipäällikkö Henri Äijälä.