Valitus hidastaa Tampereen Ratapihankadun rakentamista – kulku rantatunneliin vaikeutuu?

Pirkanmaan perinnepoliittinen yhdistys kritisoi sitä, että tiestä halutaan tehdä nimenomaan suora. Jos tiehen tehtäisiin mutka, niin sekä tavara-asema että purku-uhan alla oleva Morkku voitaisiin säilyttää.

liikenne
Vanhan tavara-aseman toimistorakennus.
Petri Aaltonen / Yle

Tampereen ratapihankadun asemakaavasta on valitettu.

Pirkanmaan perinnepoliittisen yhdistyksen tekemä valitus on tullut vireille Hämeenlinnan hallinto-oikeudessa perjantaina.

Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi Ratapihankadun pohjoisosan asemakaavan kesäkuun puolessavälissä.

Rautatieaseman nurkilla oleva Morkku on tarkoitus purkaa ja vanha tavara-asema siirtää Morkun paikalle.

Uusi Ratapihankatu kulkisi Viinikan liittymästä Rantaväylän tunnelin itäpäähän.

"Historiallisesti arvokas kokonaisuus"

Perinnepoliittisen yhdistyksen mukaan tavara-aseman ja purettavaksi suunniteltu Morkku ovat arvokkaita nimenomaan yhdessä.

– Meidän näkemyksemme on ollut koko kaavoituksen ajan, että tavara-aseman ja Morkun muodostama korttelikonaisuus tulisi säilyttää ehjänä, yhdistyksen puheenjohtaja Arto Huovila sanoo.

– Ratapihan ympäristössä on aika paljon vanhaa rakennuskantaa, joka muodostaa laajan kokonaisuuden. Siihen voidaan lukea myös Tullikamari ja Tullintori. Koko ratapihan alue on historiallisesti arvokas.

Perinnepoliittinen yhdistys kritisoi sitä, että tiestä halutaan tehdä nimenomaan suora. Jos siihen tehtäisiin mutka, molemmat talot voitaisiin säilyttää.

Kaupunki aikoo kiirehtiä käsittelyä

Tampereen kaupunki aikoo pyytää hallinto-oikeutta kiirehtimään Ratapihankadun asemakaavan käsittelyä hallinto-oikeudessa.

Apulaispormestari Pekka Salmen mukaan käsittelyn nopeuttamista voi perustella sillä, että on kyse yhteiskunnallisesti merkittävästä asemakaavasta.

Ennusteen mukaan Ratapihankatua kulkisi tulevaisuudessa 20 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

– Ratapihankadun rakentamisen osalta tulee varmasti kiire. On ajateltu, että kun rantatunneli valmistuu 2017 keväällä, niin Ratapihankatu olisi myös valmis, Salmi sanoo.

Ratapihankadusta on rakennettu vasta puolet.

– Meidän liikennepuolen suunnittelulla on nyt pohdittavaa, miten tässä voidaan edetä, Salmi sanoo.