95-vuotias vuorineuvos auton ratissa: "Ajaminen on piristys, joka pakottaa olemaan hereillä"

Miehet voivat pelätä ajokortin menettämistä niin paljon, että he käyvät useammalla eri lääkärillä, kunnes saavat luvan jatkaa ajamista. Vuorineuvos Paavo V. Suominen kävi varmuuden vuoksi kahdella eri lääkärillä, koska hän halusi varmistua ajokunnostaan.

Kylmälaitteita valmistavan Huurre Oy:n perustaja, entinen toimitusjohtaja ja vuorineuvos Paavo V. Suominen, 95, on siirtynyt automaattivaihteisen auton rattiin. Kuva: Liisa Leinonen / Yle

Ennen lähtöä 95-vuotias vuorineuvos Paavo V. Suominen kääntyy kohti ja sanoo, ettei hän aio keskustella ajon aikana.

Suominen haluaa keskittyä. Lisäksi ainoa kuuleva korva on ikkunan puolella. Olemme pitkään hiljaa. Ensimmäinen risteys on vaarallinen: tulemme kolmion takaa, ja puskat ovat edessä. Suominen pysähtyy hetkeksi varmistaakseen, että hän voi jatkaa matkaa.

Huurre Oy:n perustaja ja entinen toimitusjohtaja kertoo, että hänen ajo-oikeutensa päättyy tältä erää vuonna 2020. Samana vuonna vuorineuvos täyttää 100 vuotta.

Suominen kävi kahdella eri lääkärillä ja suoritti koeajon kaksi kertaa. Hän halusi olla varma omasta terveydestään ja kunnostaan. Ajokyky ja terveys ylittivät riman kirkkaasti. Kahden vuoden lisäajan sijaan hän saikin viiden vuoden lisäajan.

– Kun itse ajaa, se on piristys ja pakottaa olemaan hereillä, Suominen sanoo.

Ajokortin myöntämistä pitäisi uudistaa

Ajokortista luopuminen on erityisen raskasta miehille. Arvioivan ajokokeen reputtaneet miehet jopa itkevät. On myös tapauksia, joissa ajokortin uusija on kiertänyt lääkäriltä toiselle saadakseen puoltavan lausunnon.

– Nämä ovat yksittäistapauksia, mutta kyllä niitä tapahtuu. Julkiselta puolelta lääkäri sanoo ei, joten mennään yksityiselle, vahvistaa johtava asiantuntija Jussi Pohjonen liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.

Ratkaisuksi Pohjonen ehdottaa laillistettuja liikennelääkäreitä, jotka saisivat kitkettyä myönteistä lupapäätöstä kalastelevat tapaukset.

– Lisäksi jokaisen pitäisi huolehtia ajokyvystään oma-aloitteisesti. Esimerkiksi lääkityksen aloittamisella voi olla yllättäviä vaikutuksia huomiokykyyn.

Suomessa on yli 70 000 kuljettajaa, jotka ovat iältään yli 80-vuotiaita. Yli 95-vuotiaita ajokortin haltijoita on 150. Väestön ikääntymisen myötä määrä kasvaa jatkuvasti. Suomen autokoululiiton puheenjohtaja ja ajo-opettaja Jarmo Jokilampi tekee arvioivan ajon tunteja ikääntyville kuskeille viikoittain.

– Ikääntyminen näkyy esimerkiksi liikennevirran hidastumisena ja läheltä piti -tilanteiden määrän kasvuna, Jokilampi sanoo.

Parempi kuski väistää hitaammin ajavaa

Paavo V. Suominen ajaa autoaan rauhallisesti. Tiellä on 60 kilometrin nopeusrajoitus, mutta Suomisen auton mittari nousee hädin tuskin viiteenkymppiin. Turvaväli edessä ajavaan säilyy myös liikennevaloissa.

– Lääkäri sanoi, että näköni on kuin kuusivuotiaalla, mutta reaktiokykyni ei enää ole. Tällainen ajotapa tuo varmuutta, Suominen sanoo.

Vaikka lääkäri sanoi, että näköni on kuin kuusivuotiaalla, reaktiokykyni ei enää sitä ole. Tällainen ajotapa on varmuutta.

Paavo V. Suominen

Suominen katsoo ajaessaan tiukasti eteensä, mutta vilkuilee ajoittain kaikista kolmesta peilistä muuta liikennettä. Pää ei enää käänny tarkastamaan kuollutta kulmaa, mutta Suomisen autosta löytyy lisäpeili sitä varten.

Muuta liikennevirtaa hitaammin ajavien kuljettajien aiheuttamat vaaratilanteet on huomattu myös uuden tieliikennelain työryhmässä. Jarmo Jokilampi oli mukana ryhmässä. Hitaammin ajavien väistämisvelvollisuudesta käytiin keskusteluja, mutta lopulta tultiin siihen tulokseen, että epävarmemman kuskin väistämisvelvollisuus ei ole järkevä vaihtoehto.

– Turvallisesta ohituksesta huolehtii se, joka haluaa päästä ohi. Se on paremman kuskin velvollisuus, sanoo Jokilampi.

En tunne että olisi mitään vaikeuksia ajaa, mutta sanon lääkärille että te olette ammattimies, sanokaa rehellisesti, mikä mulle olis viisainta.

Paavo V. Suominen

Jussi Pohjosen mukaan kyse on ennen kaikkea hyvistä tavoista. On kohteliasta antaa tarvittaessa takana tulijalle tilaa, ja varmistaa siten omalta osaltaan turvallinen ohitus. Edellä ajavan on syytä peilien avulla olla jatkuvasti selvillä siitä, mitä takana tapahtuu. iäkäs kuski unohtaa helposti peilien tarkkailun, jos hän on kumartunut eteenpäin tarkkailemaan liikennettä.

"Olen realistinen"

Arvioivan ajon jälkeen iäkkäiden kuljettajien kanssa keskustellaan usein siitä, kuinka pienillä, omaan ajoon liittyvillä ratkaisuilla ajo-oikeuden säilymiseen voi vaikuttaa. Ruuhka-aikoja välttämällä ja tutuilla teillä pysyttelemällä iäkäs ihminen pärjää vielä liikenteessä. Ajo-oikeuden rajoittamista on myös mietitty, mutta toistaiseksi luotetaan jokaisen omaan harkintakykyyn.

Paavo V. Suominen ajaa vielä toistaiseksi silloin ja siellä missä tarvetta on, mutta hämärällä rattiin hän ei enää tulevaisuudessa kuitenkaan mene.

– Olen ajatellut niin, että menen kerran vuodessa vapaaehtoisesti insinööriajoon. Olen realistinen. Itse en tunne, että minulla olisi mitään vaikeuksia ajaa, mutta sanon lääkärille, että te olette ammattimies, sanokaa rehellisesti, mikä minulle olisi viisainta, Suominen sanoo.