Perässäroikkuja voi kuumentaa tunteita liikenteessä – "Älä provosoidu"

Oman auton takapuskurissa kiinni ajava ajoneuvo vaarantaa edellä ajavan kuljettajan turvallisuuden ja voi myös hermostuttaa tai ärsyttää. Oikeaa tapaa reagoida perässäroikkujaan arvioivat Liikenneturva ja poliisi.

Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Perässäroikkujat eli lähellä edellä kulkevaa autoa ajavat kuskit voivat aiheuttaa vaaratilanteita liikenteessä sekä ärsyttää edellä mahdollisesti nopeusrajoitustenkin mukaan ajavaa kuljettajaa. Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen kehottaa autoilijaa pysymään ennen kaikkea rauhallisena, mikäli hän saa taaksensa niin sanotun perässäroikkujan.

– Ihan ensimmäiseksi pitää olla provosoitumatta ja pysyä rauhallisena. Jos toisilla on kova kiire ja he haluavat ajaa ylinopeutta, siitä ei voi eikä saa lähteä itse rankaisemaan millään tavalla. Poliisin tehtävä on valvoa ylinopeuksia, Valtonen muistuttaa.

Samaa mieltä provosoitumisesta on ylikonstaapeli Päiviö Roukala Pohjanmaan poliisista.

– Itse henkilökohtaisesti suosittelen jatkamaan omaa normaalia ajotyyliä, eikä siitä saa provosoitua, että joku iskeytyy takapuskuriin. Oletettavaa on kuitenkin, että perässäroikkuja pyrkii tekemään ohituksen ja haluaa mennä vähän kovempaa kuin sinä itse, Roukala toteaa.

Turvallisinta antaa tilaa

Tutkimuspäällikkö Juha Valtonen Liikenneturvasta kehottaa edellä menevää etsimään sopivan kohdan, jossa takaa tulevaa voi väistää hieman oikealle ja antaa kiireisemmälle tilaa mennä ohi. Myös omaa ajonopeutta kannattaa tarkastella, Valtonen sanoo.

– Nopeus on voinut päästä ajatuksissaan muuta liikennevirtaa hitaammaksi, eikä se perässä ajaminen johdukaan muiden kovemmasta nopeudesta vaan omasta hitaammasta nopeudesta. Liikennettä pitää muistaa seurata myös omasta taustapeilistä, Valtonen muistuttaa.

Juha Valtosen mielestä myöskään merkkien lähetteleminen takana tulevalle ei kannata.

– Jos takana olija alkaa oikein hermostuttaa ja oma ajaminenkin alkaa siitä kärsiä, että peruutuspeilistä ei näy muuta kuin takana olevan ajoneuvon maski, kannattaa vetää johonkin sivuun ja päästää takana tuleva ohi, se on se turvallisin tapa. Mitään merkkejä ei kannata alkaa näyttelemään.

Turvavälin puuttumisesta voi napsahtaa sakko

Poliisilla on mahdollisuus sakottaa turvavälin puuttumisesta, ja on ylikonstaapeli Päiviö Roukalan mukaan sakotettukin, mutta tilanteita on vaikeaa näyttää toteen. Sakotuksella pyritäänkin puuttumaan vain sellaisiin tilanteisiin, joissa perässä ajaminen jatkuu pitkään ja siitä aiheutuu vaaratilanne, Roukala kertoo.

– Ihmisillä on eriäviä käsityksiä ylipäänsä siitä, kuinka lähellä perässä ajetaan tai kuinka kauan ajetaan. Jos poliisi sattuu olemaan lähellä, voidaan perässäroikkuja yrittää pysäyttää ja keskustella asiasta. Korostan kuitenkin, että perässä liian lähellä, ilman turvaväliä, ei saisi missään nimessä ajaa. Se on vaarallinen ajotapa, Roukala muistuttaa.

Turvavälin pitäminen auttaa myös ohituksessa.

– Ohittaminen helpottuu huomattavasti, kun edessä on pelivaraa ottaa vähän vauhtia kiihdytykseen, ja pääsee näkemään eteenpäinkin paremmin kuin edellä menevän puskurissa roikkumalla.

Rattijuoppoepäilyt ilmoitetaan herkästi

Poliisille tehdään ilmoituksia tien päältä herkemmin kuin aiemmin, kertoo Päiviö Roukala.

– Tämä johtuu tietysti siitä, että kännyköitä on melkein jokaisella. Yleisimmin ilmoituksia tehdään epäillyistä rattijuopumustapauksista, eli ajotyyli on mutkittelevaa ja epävarmaa ja auto seilaa kaistallaan ja sen ulkopuolella.

Poliisille kannattaa lisäksi soittaa esimerkiksi kuskeista, jotka ylipäänsä vaarantavat liikenneturvallisuutta.

– Kannattaa ilmoittaa, jos joku ajaa niin sanotusti miljoonaa ohi tai tekee päättömiä ohituksia riskipaikoilla. Näistäkin tapauksista pitää vain muistaa ottaa hyvät tunnisteet, eli esimerkiksi rekisterinumero ja auton merkki, jotta poliisi pystyy varmasti tunnistamaan oikean auton ja puuttua asiaan.

Todistusaineistoa ei kannata kuitenkaan alkaa itse kuvaamaan.

– Kojelautaan tai tuulilasiin kiinnitetyt kamerat, jotka filmaavat oman auton ympäristöä jatkuvasti, ovat yleistyneet jonkin verran Suomessakin. Kameralla tai kännykällä ei kannata itse kuvata. Jos vänkäri kuvaa, niin se on toinen asia, Roukala toteaa.