1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. ilmiöt

Miksi ikkunaluukku ja selkänoja on nostettava lentokoneessa? – liittyy valaistukseen ja "ruoskaefektiin"

Turvavyöt kiinni, puhelin lentotilaan sekä ikkunaluukku ja selkänoja ylös. Lentomatkustajia pyydetään toistuvilla kuulutuksilla noudattamaan tiettyjä sääntöjä erityisesti nousujen ja laskujen aikana. Edellä mainitun esimerkkilitanian viimeiset ohjeet ovat herättäneet joissakin matkustajissa ihmetystä.

Kuva: Arja Lento / Yle

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ilmailun erityisasiantuntija Jukka Hovin mukaan esimerkiksi ikkunaluukkujen avaamisella varaudutaan mahdollisiin ongelmatilanteisiin.

– Tarkoituksena on, että koneen sisällä ja ulkona on sama valaistustaso. Siinä tulee hetken aikaa näkemisvaikeuksia, jos joudutaan evakuoimaan esimerkiksi kirkkaasta valosta pimeyteen.

Hovi kertoo, että lisäksi ikkunoista on tärkeä nähdä, tapahtuuko ulkona jotakin, joka rajoittaa evakuointia esimerkiksi tietylle puolelle konetta.

Nykäisy on kova, jos esimerkiksi lähtökiito joudutaan keskeyttämään äkisti.

Jukka Hovi, Trafi

Osa lentopelosta kärsivistä matkustajista haluaisi pitää selkänojan alhaalla myös nousun ja laskun aikana. Toiveena olisi helpottaa nukkumista pelottavimpien vaiheiden yli. Selkänojat on Hovin mukaan kuitenkin nostettava oman ja takana istuvan turvallisuuden vuoksi.

– Nykäisy on kova, jos esimerkiksi lähtökiito joudutaan keskeyttämään äkisti, Hovi sanoo.

Hänen mukaansa selkänoja pitää nostaa, jotta tällaisissa tilanteissa vältyttäisiin niin sanotulta ruoskaefektiltä.

– Mitä matalammalta äkkinäiseen hidastuvuuteen lähdetään sitä piiskanomaisemmin yläkroppa lähtee liikkeelle.

Selkänojan nostamisella huomioidaan myös takana istuvan turvallisuus. Esimerkiksi äkkijarrutuksissa takana olevalla pitää olla tilaa – muutoin hän kolhii itsensä helpommin edessä istuvan selkänojaan.