Myrskybongari tahkoo tuhat kuvaa rankkasateessa yhden salaman vuoksi

Myrskyn metsästäjän tulee aina olla ukkosrintaman edellä, neuvoo lahtelaisbongari Marko Kämäräinen harrastuksen saloihin. Netin sääkarttoja seuraamalla pääsee alkuun – sitten vaan katse kohti pilviä.

Kotimaa
Myrskybongari Marko Kämäräinen
Meeri Niinistö / Yle

Myrskyn tullen noin 250 suomalaista ottaa auton alle ja lähtee myräkän silmään.

Myrskybongarit tekevät taustatutkimusta netistä ennen lähtöä. Perustiedot hankitaan sääkarttoja ja satelliittikuvia seuraamalla, mutta myös omia havaintoja oppii tekemään, ajan kanssa.

– Ei ole myrskybongaria, joka ei seuraisi sääkarttoja. Sitten on omat havainnot: esimerkiksi alasin-pilvi, joka näyttää oikeasti vähän rautaiselta alasimelta. Sieltä voi tulla ukkosta ja salamointia. Näistä merkeistä voi saada vähän suuntaa. Teräväreunaisista, tummista pilvistä tulee ukkosia ja syöksyvirtauksia, selittää lahtelaisbongari Marko Kämäräinen.

Mutta jos näät yhden, pistä kamera valmiiksi. Todennäköisesti noin kymmenen sekunnin päästä tulee toinen, samasta suunnasta.

Marko Kämäräinen

Mössöinen, harmaa pilvi on bongarille pettymys. Pilvessä tulee olla värivivahteita ja reunoja. Sateesta ja tuulesta Kämäräinen innostuu silminnähden.

– Nämä ovat hyviä merkkejä. Tässä hommassa ei parane olla kärsimätön.

Kämäräinen napsii kuvia jatkuvalla syötöllä pilvistä ja taivaanrannasta, ja kehottaa toimittajaa tekemään samoin. Joskus voi käydä tuuri, mutta päivällä salamaa on vaikea napata kameraan.

– Joskus otan tuhat kuvaa, ja yhteen osuu salama. Mutta jos näet yhden, pistä kamera valmiiksi. Todennäköisesti noin kymmenen sekunnin päästä tulee toinen, samasta suunnasta.

myrskypilviä.
Toimittaja ei onnistunut nappaamaan salamaa kameraan. Meeri Niinistö / Yle

Auto ei pysy ukkosrintaman perässä

Myrskybongarit kokoontuvat silloin, kun muu kansa kerääntyy sisätiloihin pitämään sadetta suljetuin ikkunoin. Lahdessa harrastajat kokoontuvat Riihelään harjulle, josta on näkymät lähes jokaiseen ilmansuuntaan.

Harjulta ryhmä hyppää auton kyytiin, reaaliaikaisen säädatan, laitteiden ja gps:n kera.

– Kun jahdataan myrskyä, niin ei voida ajaa ukkosrintaman perässä. Sitä ei pysty autolla seuraamaan, koska rintama menee kovaa vauhtia. Täytyy katsoa netin säähavaintomallien mukaan, ja ajaa myrskyn eturintamassa.

– Samalla täytyy etsiä sopivaa sijaintia, johon pysäyttää auto ja laittaa kamerat valmiiksi.

Panorama Riihelän tasanteelta.
Meeri Niinistö / Yle

Rakeiden mittailua ja sekuntien laskemista

Kesällä harrastajaa kiinnostaa myös aurinkobongaus. Muut tekevät sitä rannalla, myrskybongarit tähtitornissa, naurahtaa Kämäräinen.

– Auringossa on täpliä ja purkauksia. Täytyy olla hyvät välineet. Paljain silmin tätä ei saa harrastaa.

Kun jahdataan myrskyä, niin ei voida ajaa ukkosrintaman perässä. Sitä ei pysty autolla seuraamaan, koska rintama menee kovaa vauhtia.

Marko Kämäräinen

Valokuvaaminen on osa harrastusta, mutta bongareiden havaintoja käytetään myös virallisten säätietojen laatimisessa.

– Raportoimme Ilmatieteenlaitokselle havaintomme. Esimerkiksi kesällä kun sataa rakeita, mittaamme millimetrit. Salamointitiheys myös raportoidaan, jotta Ilmatieteenlaitos voi tehdä parempia säähavaintoennusteita.