"Uusia Nokia-kännyköitä valmistaisi tuntematon aasialaisyhtiö"

Nokian brändiarvo on laskenut vuosien ajan, mutta maailmassa on edelleen satoja miljoonia ihmisiä, jotka pitävät brändin hengissä.

talous
Älypuhelimia esillä
Julian Stratenschulte / EPA

Teknologiayhtiö Nokia pohtii paluuta matkapuhelinbisnekseen. Nokian mukaan se voisi suunnitella puhelimien designin ja tarjota brändin, mutta laitteiden valmistuksesta ja jakelusta vastaisi yhteistyöyritys. Analyysiyhtiö Inderesin toimitusjohtaja ja analyytikko Mikael Rautanen ennakoi, että Nokian kumppani olisi kuluttajalle ennestään tuntematon yritys Aasiasta.

– En usko, että mikään toinen brändiyhtiö, jonka me tavalliset kuluttajat tunnemme, lähtisi mukaan. Todennäköisesti kumppani tulisi jostain Aasian suunnasta. Taiwanilainen Foxconn tekee jo Nokian tabletteja ja Compal Electronicsilla ja Nokialla on ollut yhteistyötä, Rautanen arvioi.

Nokia myi matkapuhelinliiketoimintansa Microsoftille huhtikuussa 2014, ja samalla Nokiasta lähti osat, jotka mahdollistavat omien puhelimien tekemisen ja myymisen alusta loppuun. Kännykkäbisnekseen palatakseen yhtiö tarvitsisi kumppanin, joka huolehtisi paitsi laitteiden tekemisestä ja myymisestä myös markkinoinnista ja asiakastuesta. Mikäli sopiva partneri löytyy, sen valmistama puhelin brändättäisiin Nokiaksi.

– Uuden älypuhelimen tekeminen on kuin talon rakentaminen lego-palikoista, sillä puhelimeen tarvittavat komponentit on helposti saatavilla. Siksi kilpailijoista erottuminen on hankalaa. Nokian teknologia-yksikön puolelta voisi tulla jotain pieniä ohjelmistopalasia, mutta muuten puhelin kootaan standardiosista, Rautanen toteaa.

Nokialle brändin lisensointi ei vaadi isoja investointeja eikä yhtiölle koidu riskiä, jonka mahdollinen kumppani kantaa lähes kokonaisuudessaan. Toisaalta brändin myymisen tuottama kassavirta on varsin maltillista.

– Lisensointisopimuksessa tyypillinen ansaintamalli on se, että Nokia saa tietyn osuuden jokaista myytyä puhelinta kohden. Esimerkiksi jos tuntemattoman valmistajan tekemän älypuhelimen myyntihinta olisi 200 euroa ja Nokia-brändillä siitä voisi pyytää 220 euroa, niin lisäarvo jaettaisiin kumppaniyhtiön ja Nokian kesken niiden yhdessä sopimalla tavalla, Rautanen taustoittaa.

Nokian brändiarvo sulaa koko ajan

Toinen mutka Nokian matkassa takaisin kännyköiden pariin on se, että yhtiöllä on parhaillaan Microsoftin kanssa voimassa oleva sopimus, joka sallii paluun matkapuhelinmarkkinoille aikaisintaan vuoden 2016 viimeisellä neljänneksellä.

– Jos lisensointisopimus syntyy, niin todennäköisesti se syntyy hyvin pian sen jälkeen, kun sopimus Microsoftin kanssa raukeaa. Nokian brändiarvo on heikentynyt vuosia, mutta maailmassa on silti edelleen satoja miljoonia ihmisiä, jotka kuljettavat brändiä taskussaan, Rautanen sanoo.

Nokia oli maailman suurin kännykkävalmista 14 vuoden ajan, ennen kuin se menetti asemansa koventuneessa kilpailussa muun muassa Applelle ja Samsungille.

Teknologiajätti Microsoft osti Nokian matkapuhelinliiketoiminnan vuonna 2014 ja ryhtyi myymään puhelimia Microsoft-nimen alla.