Aivotutkija: Älylaite voi nopeuttaa joidenkin lasten oppimista

Kaikki eivät opi pelejä pelaamalla. Aivotutkija varoittelee eduskuntaa liiasta digiuskovaisuudesta tuntuvien koulutusleikkausten keskellä.

Kotimaa
Lapsia pelaamassa älypuhelimilla
Huolimatta nopean oppimisen mahdollisuuksista, älylaite ei välttämättä kerro lapselle taitojen merkityksestä.Laura Valta / Yle

Aivotutkija Mari Tervaniemi uskoo, että älylaitteet voivat nopeuttaa joillakin lapsilla perustaitojen kuten lukemisen oppimista huomattavasti.

Esimerkiksi lukemaan voisi oppia interaktiivisella älysovelluksella joissakin tunneissa, kun koulut käyttävät lukemisen alkeisopetukseen ensimmäisellä luokalla kuukausia.

– Se on täysin mahdollista, aivotutkija Tervaniemi sanoi Suomi Areenassa järjestetyssä koulutuskeskustelussa tulevaisuuden lukujärjestyksestä.

– Jokainen opettaja tosin tietää, että mikä on aivan helppoa jollekin viisivuotiaalle, on äärimmäisen tahmeaa jollekin kymmenvuotiaalle. Jos pelit voivat siinä auttaa, se on hyvä, mutta ei oikotie onneen.

Tervaniemi vastasi paneelissa eduskunnan sivistysvaliokunnan puheenjohtajalle Tuomo Puumalalle (kesk.), jota kiinnosti sovellusten opetuskäyttö. Puumala toivoi, että älylaitteet voisivat jouduttaa joidenkin asioiden oppimista kouluissa ja vapauttaa aikaa muiden taitojen haltuunotolle.

Vaikka keskustajohtoinen hallitus on tekemässä tuntuvia koulutusleikkauksia, se on panostamassa rahallisesti nimenomaan peruskoulun digitalisaatioon.

– Isoista summista puhutaan. Uhka on se, että innostumme ostamaan vain rautaa eli laitteita. Sen sijaan mahdollisuus on siinä, että mennään pedagogiikka edellä uusia oppimisympäristöjä rakentaen, Puumala sanoi.

Peli ei kerro, onko lukemisessa järkeä

Huolimatta nopean oppimisen mahdollisuuksista, älylaite ei välttämättä voi kertoa lapselle taitojen merkityksestä yhtään mitään, huomauttaa aivotutkija Mari Tervaniemi.

– Joka ikinen iltasatu tai vanhempien lukema Hesari aamupalapöydässä on vinkki, mistä lapsi oivaltaa, että lukemisessa on jotain järkeä, hän tähdensi.

Lisäksi Tervaniemi on kiinnittänyt huomiota siihen, että peleillä opettelu voi antaa vääriä käsityksiä elämästä – lapsi vaihtaa herkästi toiseen peliin, kun yksi käy liian vaikeaksi eikä lapsi enää pääse siinä eteenpäin. Tällainen opittu malli voi kostautua piankin tai viimeistään työelämässä.

– Hirveän tärkeää on oppia myös jaksamista ja puurtamista, Tervaniemi korosti.

– Uhkana on, että mikään muu ei enää olekaan mitään ja vain se virtuaalinen juttu on se oikea juttu. Mehän elämme oikeaa elämää. Tarkoitus on oppia elämään toistemme kanssa ja vuorovaikuttamaan.

Aivotutkija Tervaniemi ja kansanedustaja Puumala osallistuivat Helsingin yliopiston järjestämään paneeliin Porissa Suomi Areenassa.

Suomiareenan keskustelussa 15. heinäkuuta vasemmalta lukien Leena Krokfors, Kaius Niemi, Tuomo Puumala ja Mari Tervaniemi.
Suomiareenan keskustelussa 15. heinäkuuta vasemmalta lukien Leena Krokfors, Kaius Niemi, Tuomo Puumala ja Mari Tervaniemi.Tiina Länkinen / Yle