Keskustele: Mitä on hyvä palvelu?

Osa yrityksistä vähentää henkilökohtaista asiakaspalvelua ja toisaalla pienemmät yritykset panostavat palveluun ja elämyksiin. Oletko valmis maksamaan palvelusta? Mistä palveluista et voisi luopua – missä olet saanut hyvää palvelua?

Kotimaa
Kaupan kassa.
Kalevi Rytkölä / Yle

Suomalaisessa palvelukulttuurissa eletään murrosaikaa, arvioi palvelutaloustiimin tutkimusjohtaja, professori Pasi-Heikki Rannisto Tampereen yliopistolta.

Professorin mukaan palveluun panostaminen ei välttämättä tule kalliiksi. Onnistunut asiakaspalvelukokemus voi tuoda elämyksen, jonka pariin asiakas haluaa hakeutua yhä uudestaan.

– Ihmiset haluaa palvelua. Melkein missä tahansa on mukavampi mennä kauppaan, jossa palvelu on ystävällistä ja löytää asiansa, kuin että menisi hakemaan vain suoritteen netistä. Joku hakee hinnalla ja toiset elämystä, sanoo Pasi-Heikki Rannisto.

Missä sinä olet saanut hyvää palvelua? Tarvitsetko palvelua, ja oletko valmis siitä maksamaan? Mitä palveluita et voisi kuvitella tekeväsi omin päin netissä? Mitä on hyvä palvelu?