1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Nelostien pohjoisella liikennesumpulla kovat uudistuspaineet – leveäkaistatiellä jatkuvia vaaratilanteita

Tukkoisen nelostien kehittäminen Oulun pohjoispuolella on nytkähtänyt kesän mittaan askeleen eteenpäin, kun tielinjalla aloitettiin maastomittaukset. Tavoitteena on leveäkaistaisen tien korvaaminen keskikaiteellisella ohituskaistatiellä.

Kuva: Risto Degerman / Yle

Pohjois-Pohjanmaan ely-keskus haluaisi jatkaa nykyistä moottoritietä Oulun pohjoispuolella Kellosta Haukiväylän liittymään. Siitä eteenpäin nykyinen leveäkaistatie halutaan saneerata keskikaiteella varustetuksi ohituskaistatieksi Iihin saakka.

Kesän aikana tehtäviin maastotöihin ely-keskus on saanut liikenneviraston erillismäärärahan. Varsinainen tiesuunnittelu vaatii kuitenkin vielä hallituksen poliittisen päätöksen. Nykyisestä leveäkaistaisesta tiestä tienpitäjä haluaa luopua, koska se aiheuttaa jatkuvasti vaaratilanteita.

Aika ajoi leveäkaistateiden ohi

Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen suunnitteluyksikön päällikkö Risto Leppänen sanoo, että leveäkaistatien muuttamisesta ei vielä ole tehty varsinaisia suunnitelmia.

– Leveäkaistatie on kuitenkin tiemuotona tullut jo oman tiensä päähän ja esimerkiksi Ruotsissa niistä on jo luovuttu.

Leveäkaistatiellä sattuu jatkuvasti vaaratilanteita esimerkiksi, kun molemmista suunnista lähdetään ohittamaan samaan aikaan. Tiellä on rinnakkain neljä autoa. Tietä säännöllisesti käyttävät tietävät näin käyvän erittäin usein. Liikennemäärä tiellä on keskimäärin 15 000 ajoneuvoa.

Oulun ja Iin välinen leveäkaistainen tie on alun perin tehty moottoritien tapaan niin, että siinä on vain toispuoleinen kallistus. Lisäksi tie on nykyiselläänkin metrin verran liian kapea leveäkaistatieksi. Muutos keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi edellyttää nykyisen tielinjan leventämistä.

– Nykyiseen noin 12,5 metrin levyiseen tiehen pitäisi tehdä noin kolmen metrin levennys, arvioi Leppänen. Hänen mukaansa ely-keskuksen toiveissa on, että tiellä olisi keskikaista ja ohituskaistoja koko matkan Oulusta Iin Räinänperälle.

Iissä nelostien liikenne vaatisi ohitustien rakentamista, mutta nopeimpina uusimiskohteina ovat kuitenkin huonokuntoiseksi päässeet kiertoliittymät. Iin pohjoispuolelle on jo aiemmin haluttu rakentaa keskikaistalla varustettuja ohituskaistoja aina Kemi-Tornion moottoritielle saakka.

Oulujoen sillat liikenteen tukkona

Kaikkein polttavin ongelma moottoritiellä on edelleen Oulun siltojen alue, jossa liikennemäärät vaatisivat moottoritien uusimista. Autoja, rekkoja ja moottoripyöriä kulkee sillan yli keskimäärin 50 000 vuorokaudessa ja siinä sattuu lähes viikottain kolareita, jotka aiheuttavat liikennetukoksia. Moottoritien uusimisesta Oulun kohdalla ely-keskuksella on jo valmiit suunnitelmat. Rahoitus kuitenkin puuttuu.

Nelostien uudistukset ovat kiinni poliittisista päätöksistä. Niitä voidaan saada aikaisintaan syksyllä ja silloinkin todennäköisesti puhutaan vielä siitä, että käytännön töihin päästäisiin vasta muutaman vuoden kuluttua. Risto Leppäsen mukaan Oulun lisäksi vilkasliikenteinen valtaväylä kaipaisi korjauksia myös Kemin sekä Jyväskylän suunnilla.