Epäilyt Itä-Ukrainan kapinallisten syyllisyydestä malesialaiskoneen tuhoon vahvistumassa

Malesialainen matkustajakone ammuttiin alas Itä-Ukrainan taistelualueen yllä tasan vuosi sitten, ja 298 ihmistä sai surmansa. Epäilyt käyvät yhä vahvemmiksi venäläismielisten kapinallisten syyllisyydestä ja Venäjän osallisuudesta. Hollantilaisen tutkimusryhmän raportista on vuotanut osia julkisuuteen: siinä syyllisenä pidetään juuri Venäjän tukemia kapinallisia.

Ulkomaat
Kukkia muistotilaisuudessa 30. heinäkuuta 2014 Schipholin lentokentällä.
Malesian Airlines lennon MH17 muistotilaisuus 30. heinäkuuta 2014 Schipholin lentokentällä lähellä Amsterdamia.Remko De Waal / EPA

Petropavlovkan kylän asukkaat näkivät taivaalla 17. heinäkuuta viime vuonna oudon ilmiön. Pieniä mustia pisteitä, jotka vähitellen tulivat lähemmäksi ja kasvoivat. Pian ne satoivat pelloille – metallin kappaleita, monenlaista rojua.

Selväksi kävi heti, että ne ovat osia lentokoneesta. Myös uhreja löytyi, raajoja, muita ruumiin osia. Myös kokonaisia vainajia.

Kaikki koneessa olleet 298 ihmistä kuolivat

Nyt noista kauhun hetkistä on kulunut tasan vuosi. Keskelle itäisen Ukrainan maaseutua syöksyi maahan Malaysian Airlinesin matkustajakone – konetta oli ammuttu ilmassa ja se oli räjähtänyt. Kaikki koneessa olleet, 298 ihmistä kuolivat.

Malaysian Airlinesin lennon MH17 savuavat rauniot.
Alyona Zykina / EPA

Vieläkään ei ole varmuutta siitä, kuka on tuon joukkomurhan tekijä. Aiheen ympärillä kiehuu aikamoinen propagandasota (siirryt toiseen palveluun). Vahvimmin epäillään Venäjän tukemia Ukrainan kapinallisjoukkoja. Arvellaan, että he olisivat ampuneet koneen vahingossa alas maasta laukaistavalla, venäläisellä Buk-ilmatorjuntaohjuksella. He olisivat erehtyneet luulemaan matkustajakonetta Ukrainan ilmavoimien kuljetuskoneeksi.

Juuri noihin aikoihin viime kesänä alueella käytiin kiivaita taisteluita Ukrainan joukkojen ja Venäjä-mielisten separatistien välillä.

Grafiikka
Alasammuttu kone oli matkalla Hollannista Amsterdamista Malesiaan Kuala Lumpuriin. Yle Uutisgrafiikka

Matkustajakoneen lentämistä Itä-Ukrainan taistelualueen yli jälkeenpäin ihmeteltiin. Alueen kiertämistä oli suositeltu lentoyhtiöille, ja useimmat, mm. yhdysvaltalaiset yhtiöt noudattivat tätä. Malaysian Airlines ei kuitenkaan kuunnellut näitä ohjeita ja varoituksia.

MH-17-koneen alasampumista selvittelee hollantilainen tutkimusryhmä. Se saa tutkimuksensa valmiiksi lokakuussa, mutta jotain on jo vuotanut julkisuuteen (siirryt toiseen palveluun) yhdysvaltalaisen CNN-yhtiön kautta.

Hollantilaistutkimus kesken - Venäjä ja kapinalliset epäiltyjä

Keskeneräisessä raportissa syylliseksi koneen tuhoamiseen nähdään Venäjän tukemat Itä-Ukrainan kapinalliset (separatistit).

Lähteen mukaan hollantilaistutkijat ovat saaneet käsiinsä kahden separatistin puhelinkeskustelun, joka oli nauhoitettu pian alasampumisen jälkeen. Toisen heistä, Petrovski nimeltään, sanotaan olleen keskeinen henkilö Buk-ohjusalustan siirtämisessä Venäjältä Itä-Ukrainan puolelle, ja sen palauttamisessa takaisin Venäjälle.

Hollantilaiset jatkavat työtä ja lähettävät pian Venäjälle tutkijoitaan todistusaineistoa etsimään, kertoo CNN.

Tutkimusraportissa todetaan myös, että matkustajakoneen tuhonnut ohjus ammuttiin Itä-Ukrainan alueelta.

Tutkijoita MH17 lennon putoamispaikalla 19.kesäkuuta lähellä Donetskia.
Tutkijoita MH17 -lennon putoamispaikalla 19.kesäkuuta 2015 lähellä Donetskia.Alexander Ermochenko / EPA

Venäjä kiistää jyrkästi

Venäjä on kiivaasti kiistänyt, että kapinalliset olisivat syyllisiä, se on syyttänyt teosta Ukrainan joukkoja. Ensin Venäjän mediassa leimattiin tekijäksi Ukrainan ilmavoimien hävittäjä, joka olisi seurannut matkustajakonetta.

Sen jälkeen Venäjä on väittänyt, että koneen tuhosi Ukrainan armeijan maasta ampuma Buk-ohjus. Buk-ohjuksia on paitsi Venäjällä, myös Ukrainan asevoimilla.

Uhreja edustavat maat haluaisivat vauhtia tutkimuksiin. Malesia - Hollannin tukemana - toivoo YK:n perustavan kansainvälisen rikostuomioistuimen selvittämään koneen tuhoamista. Venäjä vastustaa hanketta, leimaten sen ”ennenaikaiseksi, tarpeettomaksi ja monimutkaiseksi järjestää”.

"Ammuttiin alas Venäjän ohjuslavetilta laukaistulla ohjuksella"

Vuosi on siis kulunut eikä varmuutta ampujasta ole löytynyt.

Kiinnostavia ovat Bellingcat-yhteisön tutkimukset (siirryt toiseen palveluun). Itse asiassa Bellingcat ei ole tutkijaryhmä vaan kyse on asiasta harrastuneista maallikoista.

Bellingcat on valmistellut raporttia tapahtuneesta puolen vuoden ajan. Myöhemmin kesällä julkaistavassa raportissa Bellingcat kertoo, että venäläisen 53. ilmatorjuntaprikaatin jäsenet osallistuivat Buk-ohjusalustan kuljettamiseen Ukrainan rajalle.

-Tämän prikaatin jäsenten joukossa ovat mahdollisesti henkilöt, jotka käyttivät MH17:n alasampunutta Buk-ohjusta, tutkijaryhmän perustaja Eliot Higgins kertoi Ilta-Sanomille kesäkuussa.

Yhteisö keräsi todisteensa netissä julkaistuista ja Venäjän itse julkaisemista kuvista sekä sotilaiden omista ja näiden omaisten päivityksistä sosiaalisessa mediassa.

Näistä Bellingcat tekee päätelmiä Buk-laukaisualustan siirtelystä Venäjän puolella ja myös Ukrainassa. Raportin pääajatus tulee olemaan, että MH17-kone ammuttiin alas Venäjän armeijan Buk-ohjuslavetin avulla, joko Venäjän tai Ukrainan puolelta.

Ukrainalaiset työmiehet keräämässä lennon MH17 osia putoamispaikalla 20. heinäkuuta 2014 Ukrainassa.
Ukrainalaiset työmiehet keräsivät lennon MH17 osia putoamispaikalla 20. heinäkuuta 2014 Ukrainassa.Robert Ghement / EPA

Kapinalliset olivat 2014 sekalainen joukko taistelijoita

Voi tietysti olla täysin mahdollista, että Bellingcat osuu oikeaan, vaikka selvitys olisikin tieteellisesti epäpätevä. Venäjän ja etenkin Venäjän tukemien kapinallisten syyllisyys on tällä hetkellä se ylivoimaisesti yleisin oletus tapahtumien kulusta.

Separatistit olivat tuohon aikaan joukko toisistaan aika irrallaan toimivia ryhmittymiä. Niillä ei ollut vielä viime kesänä yhteistä keskusjohtoa.

Useimmat näiden kapinallisryhmien johtajista kiistivät koskaan käyttäneensä Buk-ilmatorjuntajärjestelmää.

Yksi heistä, Aleksandr Hodakovski, tosin sanoi uskovansa, että kapinalliset ovat saaneet venäläisiltä tällaisen järjestelmän. Hänkin myöhemmin perui puheitaan.

Ruumispusseja lennon MH17 putoamispaikalla 21. heinäkuuta 2014 Ukrainassa.
Ruumispusseja lennon MH17 putoamispaikalla 21. heinäkuuta 2014 Ukrainassa.Igor Kovalenko / EPA

Venäjä kiihdytti sotatoimia MH17:n tragedian jälkeen

Heti koneen tuhoamisen jälkeen oletettiin, että Venäjä vähentäisi tukeaan kapinallisille, jos alkaisi näyttää selvältä, että kapinalliset ovat syyllisiä. Toisin kävi: MH17:n tragediaa seuranneina viikkoina Venäjä huomattavasti kiihdytti sekaantumistaan Itä-Ukrainan sotaan.

Elokuun puolivälissä aseistautuneiden ajoneuvojen saattue ylitti rajan Venäjän puolelta Ukrainan alueelle. Pian sen jälkeen ukrainalaiset ottivat kiinni Ukrainan puolella joukon venäläisiä laskuvarjosotilaita. Ja elokuun lopulla käytiin Ilovaiskin taistelu, johon Venäjän asevoimien joukot aivan ilmeisesti osallistuivat.

Joukkomurha voi jäädä selvittämättä

Vuosi sitten koneen matkustajakoneen räjäyttämisessä kuoli 192 hollantilaista, 44 malesialaista, 27 australialaista, 12 indonesialaista, 10 brittiä, neljä saksalaista, neljä belgialaista, kolme filippiiniläistä sekä yksi kanadalainen ja yksi uusiseelantilainen. Lisäksi sai surmansa koneen 15-henkinen malesialainen miehistö.

Muistohetkiä vietetään eri puolilla uhrien muistoksi. Joukkomurhan vuosipäivä ohittuu ilman tietoa syyllisistä.

Tutkimusraportin valmistumista joudutaan odottamaan lokakuuhun asti. Aikaisintaan silloin saadaan tarkasti perusteltu käsitys rikoksen tekijästä – jos silloinkaan.

Tekstiä on muutettu 20.7. klo 11.00. Tekstistä poistettu osuus, jossa siteerattiin lähteitä, jotka kyseenalaistivat Bellingcat-yhteisön tutkimusten pätevyyden.