1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Ranskan pestinsä aloittava Mikko Franck: Uusia teoksia ei saa unohtaa kantaesityksen jälkeen

Kapellimestari Mikko Franck tekee vuoden ainoan Suomen esiintymisensä Kangasniemen musiikkiviikoilla perjantai-iltana. Syyskuussa alkaa pesti Ranskan radion filharmonikkojen ylikapellimestarina. Ohjelmistoon on saatava myös kantaesityksensä jälkeen unohdettuja teoksia, suunnittelee Franck.

Kotimaan uutiset
kapellimestari Mikko Franck hymyilee
Jaana Polamo / Yle

Jätettyään Kansallisoopperan pari vuotta sitten kapellimestari Mikko Franck on työskennellyt pääasiassa ulkomailla. Vielä Franck ei ole jättänyt Kangasniemen musiikkiviikkoja, jonka taiteellisena johtajana hän on toiminut vuodesta 2002. Kapellimestari vakuuttaa, että musiikkiviikot on hänelle tärkeä osa kesää.

– Tämä on puoleentoista vuoteen ainoa konserttini Suomessa. Miksi ei Kangasniemellä, se on kuitenkin paikka, jossa eniten Suomessa vietän aikaa nykyään. Kangasniemellä ei kovin usein orkesterikonsertteja kuulla, joten ajattelin, että laitetaan avajaiskonsertti vähän isommalla kaavalla, sanoo Franck.

Avajaiskonsertissa Franckin johtama Jyväskylä Sinfonia ja sopraano Camilla Nylund esittävät Sibeliuksen orkesterisarjan näytelmään Kuningas Kristian II. Viikonloppuna järjestetään perinteikäs Kangasniemen laulukilpailu ja tiistaina sopraano Mari Palo esittää Jean Sibelius & Ida Ekman -konserttiohjelman.

– Kangasniemen musiikkiviikot on perinteisesti keskittynyt korkeatasoiseen laulumusiikkiin sen eri muodoissa. Sillä ei ole niinkään väliä, että mikä se genre on. Meillä on tänäkin vuonna esiintyjiä huippusopraano Camilla Nylundista Jenni Vartiaiseen, ja myös nuoria laulajia. Laulumusiikki on se kiintopiste, josta riittää ammennettavaa moneksi vuodeksi eteenpäin, kertoo Franck musiikkiviikkojen tulevaisuudesta.

Ranskan radion filharmonikot on Franckin vanha tuttu

Syksyllä Mikko Franck aloittaa Ranskan radion filharmonikkojen musiikillisena johtajana ja ylikapellimestarina. Hänen johdossaan orkesteri tulee jatkamaan laajaa repertoaariaan barokkimusiikista kantaesityksiin, mutta jatkossa uusia teoksia ei unohdeta ensiesityksensä jälkeen.

– Uusien teoksien tilaamisessa tulemme jatkossa keskittymään siihen, että teokset saisivat toisenkin esityksen. On niin helppoa tilata teos ja esittää se kerran, ja sitten se unohtuu jonnekin. Nyt etsitään myös niitä, joita me on tilattu aiemmin, jotta ne saisivat elämää myös jatkossa.

Filharmonikot on Franckille tuttu jo monen vuoden ajalta. Viimeksi hän johti orkesteria tiistaina Chorégies d'Orange -festivaalilla Etelä-Ranskassa ja ensimmäinen konsertti ylikapellimestarina on edessä syyskuussa.

Ranskan radiolla on filharmonikkojen lisäksi toinenkin sinfoniaorkesteri, Ranskan kansallisorkesteri, sekä sadan hengen ammattikuoro ja lapsikuoro. Pariisin kiinnostavuutta konserttikaupunkina lisää se, että Ranskan radion uusi konserttisali avautui marraskuussa ja Philharmonie de Paris tämän vuoden alussa.

– Paljon uutta mahdollisuutta on siellä. Orkesterin toimintaa jatketaan monipuolisena, uusia yleisöjä tavoitellen. Erittäin mielenkiinnolla odotan tätä pestiä.

Kokemus on tehnyt Franckista armollisemman itselleen

Franck aloitti kapellimestarin uransa 17-vuotiaana. Sittemmin hän on johtanut muun muassa Berliinin, New Yorkin ja Lontoon filharmonikkoja sekä Chicagon ja Tokion sinfoniaorkestereita. Työ Kansallisoopperan ylikapellimestarina ja taiteellisena johtajana kesti seitsemän vuotta.

Franck arvelee, että hän on uransa aikana oppinut laittamaan asioita oikeisiin mittasuhteisiin.

– Ei tämä kaikki niin vakavaa ole. Työtä tehdään tosissaan, mutta täytyy olla myös itselleen armollinen, ettei ole vieläkään täydellinen, eikä tule koskaan onneksi olemaankaan. Hyväksyy virheet ja nauttii virheistä, koska nehän on ainoa keino oppia lisää. Se on yksi iso asia, joka tulee elämässä koko ajan vastaan ja siinä kehittyy, sanoo Franck.

Lue seuraavaksi