Mikä tahansa uutinen ei mene läpi: "Kansa on tympääntynyt klikkijournalismiin"

Suomalaiset suhtautuvat varsin kriittisesti mediasta lukemiinsa uutisiin. Alma Median selvityksen mukaan noin 90 prosenttia kansalaisista ei usko kaikkea lukemaansa. SuomiAreenan mediakeskustelussa Porissa nousi vahvasti esille usko siihen, että niin sanottu klikkijournalismi kyllästyttää ihmisiä.

Kotimaa
SuomiAreenan mediakeskustelu
Mika Viljanen / Yle

Suomalaiset näyttävät olevan varsin lähdekriittisiä median käyttäjiä.

Alma Median selvityksen mukaan lähes 90 prosenttia vastanneista ei usko kaikkiin lukemiinsa uutisiin. Epäilyttävän uutisesta tekevät epäilyttävän sisällön lisäksi muun muassa lähteiden epäuskottavuus, asiavirheet ja huonosti kirjoitettu teksti.

Kaikkein luotettavimpina uutislähteinä pidetään kaikissa ikäryhmissä tv-uutisia ja sanomalehtiä. Vähiten luotetaan sosiaalisessa mediassa jaettaviin uutisiin.

Selvitys julkistettiin SuomiAreenan mediakeskustelussa Porissa. Keskustelussa esiin nousi muun muassa niin sanottu klikkijournalismi, missä sensaatiohakuisilla ja usein harhaanjohtavilla otsikoilla pyritään samaan mahdollisimman paljon lukijoita.

– Ihmiset ovat hyvin tympääntyneitä tällaiseen journalisimiin ja uskon, että sen aikaa alkaa olla ohi, totesi keskusteluun osallistunut bloggari Eeva Kolu. Samoilla linjoilla olivat muutkin media-alan ammattilaisista koostuneen paneelin jäsenet.

Myös Alma Median kyselyssä klikkijournalismi koettiin koko median uskottavuutta heikentäväksi tekijäksi.

Tutkimusyhtiö Cintin toteuttamaan verkkopaneelikyselyyn vastasi 1036 15–70-vuotiasta suomalaista kesäkuussa 2015