yle.fi-etusivu

Kääpiökopterilla riittää itsevarmuutta – video

Mikko Kasevalla on köykäisesti erikoinen harrastus. Työpäivän jälkeen, jos säät sallivat, hän ajaa Hyvinkään lentokentälle, kaivaa tallista esiin vain 250 kiloa painavan gyrokopterin ja lennähtää ilmoille. Kaseva on jäsenenä Gyrokopterilentäjät ry:ssä, joka on alan kerhoista ensimmäinen ja ainoa Suomessa.

Kotimaa
Kopteri pysyi ilmassa ja jopa pohjaan kiinnitetty kamera (GoPro) selvisi lennolta ehjänä.
Kopteri pysyi ilmassa ja jopa pohjaan kiinnitetty kamera (GoPro) selvisi lennolta ehjänä.

Kaseva halusi pari vuotta sitten ryhtyä lentämään ja sopivaksi harrastusvälineeksi löytyi gyrokopteri.

– Jotenkin tämä tuntui ilmailumuodoista mielenkiintoisimmalta ja hauskimmalta, ja onhan tämä yksi turvallisimpia tapoja lentää. Moottorin sammuessa gyrokopteri ei tule alas kuin kivi, vaan leijailee vapaasti roottorin voimalla hiljalleen alas, Kaseva perustelee.

Myös harrastajan kukkarolle gyrokopteri on hellempi kuin muut.

– Gyrokopteriin vaadittava lentolupakirja koulutuksineen maksaa noin 10 000 euroa, mikäli pohjalla ei ole aiempaa lentokokemusta. Lentäminen meidän kerhon kopterilla maksaa 80-150 euroa tunnilta. Summaan sisältyy myös polttoaineen ja vakuutuksien aiheuttamat kustannukset.

Tehtaalta voi myös tilata oman gyrokopterin suurin piirtein 100 000 eurolla. Gyrokopterin huoltokustannukset ovat myös halvemmat kuin muilla koneilla, koska huolto-organisaatiota ei tarvita, vaan koneen saa huoltaa käyttäjä itse.

Gyrokopteri testasi Helsinki-Vantaan kiitoradan.
Gyrokopteri testasi Helsinki-Vantaan kiitoradan.Esa Jokinen

Polleana Helsinki-Vantaan kiitoradalla

Hyvinkään kentältä on helppoa ja vaivatonta nousta ja laskeutua. Koska alue kuuluu valvomattomaan ilmatilaan, ei erillistä ilmoitusta lennonjohtoon tarvitse tehdä. Riittää, kun ottaa huomioon muut ilmassa toimijat. Radiopuhelinyhteydellä kerrotaan muille aikeista ja vastaan tulevaa lentotoveria on tapana väistää kaartamalla oikealle.

Mikko Kaseva on käynyt gyrokopterilla tutustumassa myös Helsinki-Vantaan kiitorataan.

– Lennonjohtaja ehdotti, että teille riiittää varmaan, kun tulette puolestavälistä laskuun. Sanoimme, että riittäisi, vaikka laskeutuisi poikittain kiitoradalle, Kaseva naureskelee.