Traktorivedossa kisavehkeet ovat voimanpesiä – video

Huippuunsa rakennetuista ja viritetyistä traktoreista otetaan kaikki irti tractor pullingin eli traktorivedon SM-osakilpailussa Tyrnävällä. Lasse Kallinen valmistautuu kotikisoihin kiireellä, sillä tavoitteena on Nuffieldin lisäksi saada kilpailuun toinenkin traktori.

ilmiöt
Lasse Kallinen Nuffieldin ratissa
Tractor pulling -kuljettaja Lasse Kallinen esittelee Nuffield-traktoriaan

Traktorivedon SM-osakilpailu pidetään Tyrnävällä lauantaina 17. heinäkuuta. Se tarjoaa kovaa jyrinää, pauketta, voimaa ja pakokaasujen katkua. Onnistumisia ja epäonnistumisia. Konerikkoja.

Kotikisoihin valmistautuvan Lasse Kallisen yöunet ovat jääneet viime aikoina lyhyiksi. Hän yrittää saada uuden traktorin kuntoon lauantain kisaan. Uusi traktori on Super Sport -luokan 3600-kiloinen Leyland.

– Siitä ei ole mitään tietoa, miten se toimii, mutta se nähdään kisoissa. Töitä sen eteen on tehty hirveästi, kaikki vapaa-ajat, ja näyttää siltä, että loppuun asti saa tehdä, Kallinen huokaa.

Yleensäkään traktoreilla ei päästä harjoittelemaan etukäteen. Kunto, kestävyys ja säädöt nähdään vasta kilpailuissa.

Nuhvi on vanha luottopeli

Jos isoa traktoria ei saada kuntoon, Kallinen osallistuu Tyrnävän osakilpailuun pelkästään vuoden 1961 Nuffieldilla. Sillä hän on kilpaillut kevyimmässä 2500-kiloisten farmiluokassa jo 13 vuotta.

Eihän näillä traktoreilla peltotöihin pysty.

Lasse Kallinen

– Eihän näillä traktoreilla peltotöihin pysty. Nämä on sillä lailla viritetty, että polttoainetta kuluu, eivätkä ne sillä lailla kestäkään kuin tavalliset traktorit.

Kisatraktorit käytännössä rakennetaan uudestaan. Esimerkiksi kun Nuffieldissa on vakiona noin 60 hevosvoimaa, Kallisen koneessa niitä on nelisensataa.

Moottoririkkoja ja mustaa savua

Tractor pullingissa traktorilla vedetään painonsiirtolaitetta mahdollisimman pitkän matkan. Täysi veto eli full pull on 100 metriä. Full pullin vetäneet kilpailijat menevät finaaliin, jossa jarruvaunun asetukset säädetään raskaimpaan mahdolliseen.

Kallisen mukaan kuljettajan kokemus tuo varmuutta suoritukseen.

– Lähdössä kaasu pohjaan, ja kytkimellä houkutellaan niin että ahtopaineet nousevat. Siitä se lähtee, Kallinen kuvailee.

Tällä hetkellä Kallinen on SM-pisteissä neljäntenä. Nurmeksen kilpailun hän voitti, ja Haapajärvellä hän sijoittui toiseksi. Yksi kauden kisa häneltä on jäänyt välistä.

– Moottori oli silloin rikki, ja se huomattiin liian myöhään, niin ei ehditty korjaamaan kisoihin. Koetetaan nyt loput kisat kiertää ja pärjätä niissä.

Mikä sai miehen innostumaan lajista?

– Kyllä se on se, että saa virittää koneita. Paljon mustaa savua, niin se on hyvä, virnistää Kallinen.