EASA:n raportti sisältää kuusi suositusta. Ne on tarkoitus ottaa Euroopassa käyttöön mahdollisimman nopeasti. Varsinaiseen onnettomuustutkintaan EASA:n raportti ei liity. Onnettomuustutkinta valmistuu mahdollisesti vuoden loppuun mennessä.
EASA:ssa on mukana kaksi suomalaista, Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu sekä lentokapteeni, psykologi Matti Sorsa.
Trafin Hentun mukaan Germanwingsin tapauksessa vahva potilastietojen luottamuksellisuus turvasi lentäjän, mutta ei matkustajia.
Valvontaa, psykologiaa ja reputtaneiden tiedot
Suosituksista ehkä merkittävin on liikennelentäjien terveystietojen yhteisen eurooppalaisen tietojärjestelmän luominen. EASA:lla ei tosin ole toimivaltaa panna potilastietojen luottamuksellisuutta koskevaa suositusta käytäntöön, koska se ei kuulu lentoturvallisuusviranomaisten toimialaan.
EASA haluaa kuitenkin, että lentäjien terveystiedot siirtyvät vastaisuudessa maasta toiseen. Sitä varten on kehitettävä yhteiseurooppalainen tietojärjestelmä.
Euroopan lentoturvallisuusvirasto suosittelee myös säilytettäväksi käytännon, jonka mukaan ohjaamossa on aina kaksi henkilöä. Se tarkoittaisi samalla matkustamohenkilökunnan koulutuksen lisäämistä, jotta koneen ohjaamossa ei sattuisi vaarallisia tilanteita.
EASA:n työryhmä suosittelee lisäksi kaikille lentoyhtiöille psykologista arviointia osana lentäjäkoulutusta tai ennen palvelukseen astumista. Myös huumausaineiden ja alkoholin summittainen testaaminen olisi EASA:n mukaan tärkeää.
Työryhmä esittää myös tietokantaa, jolla tieto lentäjien kelpoisuuden epäämisestä kulkisi valtioiden välillä.