1. yle.fi
  2. Uutiset

Kolea ja sateinen kesä – Onko kauppa käynyt?

Ylen aamu-tv:ssä keskusteltiin maanantaina kesän alennusmyynneistä. "Kauppakeskuksissa on aina hyvä sää", Itiksen kauppakeskusjohtaja Kirsi Feirikki totesi.

talous
Kauppakeskus Itiksen johtaja Kirsi Feirikki ja retail-liiketoimintayksikön johtaja Jouko Pitkänen Stockmannilta keskustelemassa kaupan näkymistä.
Sateinen kesä, taantuma ja kuluttajien varovaisuus näkyvät kaupan alalla. Kesän alennusmyyntikausi näyttää pitkältä ja alennusprosentit suurilta. Mutta käykö kauppa? Tähän vastasivat aamu-tv:ssä vierailleet Kauppakeskus Itiksen johtaja Kirsi Feirikki ja Stockmannin liiketoimintayksikön johtaja Jouko Pitkänen.

Kolea ja sateinen kesä on näkynyt vilkkaana asiakasvirtana alennusmyynneissä, helsinkiläisen kauppakeskuksen Itiksen kauppakeskusjohtaja Kirsi Feirikki sanoi Ylen aamu-tv:ssä tänään maanantaina. Hänen mukaansa kesän alennusmyynnit ovat sujuneet kaupoissa "oikein mukavasti".

Stockmannin Stockmann Retail -liiketoimintayksikön johtaja Jouko Pitkänen yhtyi aamu-tv:ssä Feirikin arvioon.

– Todennäköisesti nämä epävakaat sääolot ovat laittaneet ihmiset liikkeelle kaupungeissa, ihmiset ovat siirtyneet niin ostoskeskuksiin kuin tavarataloihin. Eittämättä tämä näkyy positiivisesti myyntiluvuissa tälle kesälle, Pitkänen totesi ja jatkoi:

– Kun asiakasmäärät ja kävijämäärät kasvavat, voi sanoa, että myös myynti samassa suhteessa kasvaa. Se näkyy positiivisesti tällä hetkellä.

Kauppakeskuksissa on aina hyvä sää, Feirikki huomautti.

Pitkäsen mukaan Stockmannilla on ollut tapana aloittaa alennusmyynnit maltillisilla alennusprosenteilla ja siirtyä korkeampiin alennusprosentteihin myöhemmin.

Hän luonnehti kuluvan kesän alennusmyyntejä etupainotteisiksi.

– Se tarkoittaa kaupan katteen kannalta sitä, että niillä pienemmillä alennusprosenteilla on päästy myymään suurempia volyymejä. Silloin se tarkoittaa parempaa kannattavuutta myös tämän kesän alennusmyynneissä, Pitkänen selvensi.

Lue seuraavaksi