1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kriisipalvelut

Kriisikeskuksella kiireinen kesä

Kriisikeskus Mobilella on ollut työteliäs kesä. Pelkästään kesäkuussa kriisikeskuksen työntekijät tekivät enemmän kotikäyntejä kuin alkuvuoden kuukausina.

Kuva: Yle

Kriisi- ja perheväkivaltatyön koordinaattori Sinikka Vuorela kertoo, että kriisikeskukseen on otettu yhteyttä tammikuun alun ja toukokuun lopun välilllä noin 5400 kertaa.

Kriisikeskuksen (siirryt toiseen palveluun) toiminta-alueeseen kuuluvat Hankasalmi, Joutsa, Jyväskylä, Jämsä, Keuruu, Konnevesi, Kuhmoinen, Laukaa, Luhanka, Multia, Muurame, Petäjävesi, Toivakka, Uurainen ja Äänekoski.

Iso osa kriisikeskuksen työstä keskittyy traumaattisten kriisien hoitoon, mutta yhteyttä otetaan myös ennen kuin asiat ehtivät kärjistyä.

– Mobilekuntien alueella aika paljon meille tulee myös yhteydenottoja jo siinä vaiheessa, kun tilanne alkaa olla huolestuttava, mutta ei ole vielä mennyt kovin vaikeaksi, kertoo Vuorela.

Vuorela toteaa, että yhteyttä on hyväkin ottaa varhaisessa vaiheessa.

– On hyvä, että päästään alkuvaiheessa auttamaan ja miettimään, mikä auttaa ja mistä saa apua, etteivät ongelmat kasaannu tai voimavarat mene aivan äärirajoille.

Kriisikeskus Mobile täyttää syyskuussa 20 vuotta. Asiakkailta kaivataankin nyt palautetta menneistä vuosista.

– Tällä hetkellä keräämme nettisivujen kautta asiakaspalautetta 20 vuoden ajalta, kohtaamisista meidän kanssamme ja meidän avustamme. Tämä on meille hyvin arvokasta ja tärkeää tietoa, sanoo Vuorela.