Monelle autoilijalle ikävä lisälasku – yllättävä vika johtaa usein hylkäykseen katsastuksessa

Auto kulkee normaalisti, jarrut pelaavat, moottori surraa ja valot toimivat, mutta katsastusmies hylkää auton jonkun ihmeellisen OBD-koodin takia. Välttämättä autoilija ei edes tiedä viasta.

Kotimaa
Vikakoodinlukija älypuhelimessa
Yle

Katsastuksissa autojen yksi yleisimmistä hylkäysperusteista on moottorin päästöjen hallintaan liittyvä vika. Ulospäin siitä näkyy vain vikamuistin. Autoilijalle tämä voi paljastua vasta katsastusmiehen ilmeestä ja raportista.

Käytännössä vika on siinä, että moottorissa syntyy joitain virhetilanteita tai joku anturi toimii virheellisesti tai ei ollenkaan ja vika jää ns. vikamuistiin. Tällainen virhe johtaa aina hylkäykseen. Neuvotteluvaraa ei ole.

– Hylkäys on aina arvostelu päästövioissa, kertoo Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin liikennekelpoisuusyksikön päällikkö Otto Lahti.

Lahden mukaan kyse on usein moottorin tiettyyn toimintavaiheeseen liittyvästä ongelmasta.

– Silloin kun moottori on kylmä tai kuuma tai kun se käynnistetään, niin sillä menee liian pitkään, että se alkaa toimia oikealla tavalla.

Muistin nollaaminen ei auta

Lahti painottaa sitä, että katsastuksessa ei mitata lyhyttä katsastushetken tilannetta, vaan vikamuistin avulla sitä, että auto toimisi kaikissa olosuhteissa oikein.

Joskus käy niin, että vikailmoitus tulee vain kerran. Sitten uutta ilmoitusta ei tule tarpeeksi pitkään aikaan ja vikamuisti tyhjenee itsekseen. Kaikki on siis kunnossa.

Osa autoilijoista taas kuvittelee, että pelkkä vikamuistin nollaaminen on riittävä korjauskeino. Joskus taas vikamuisti käydään nollaamassa suuri ennen katsastusta ja sitten toivotaan, ettei sitä huomata katsastuksessa.

– Sitä tehdään paljon. Silloin ei suinkaan ole tarkoitus korjata autoa, vaan päästä vain katsastuksesta läpi.

Lahden mukaan pelkän koodin nollaaminen ei ole kokonaisuuden kannalta merkittävää.

– Oikeasti hyvin ongelmallisia autoja päästöjen osalta liikkuu liikenteessä hyvin vähän.

Silti Lahti suosittaa hoitamaan vikakoodien ilmoittamat viat nopeasti kuntoon.

– Oman auton käytön kannalta on hyvä tietää, miksi sinne on tullut niitä vikakoodeja.

Vanhemmissa autoissa ongelmat saattavat joskus johtua vain auton iästä ja olosuhteista.

– Kun autolla alkaa olla ikää 15 vuotta ja se on ollut tuon ajan Suomen olosuhteissa, niin siellä alkaa olla näitä liitinhäiriöitä, Trafin Otto Lahti muistuttaa.