Alexi Laihon sadan kitaristin tilausteos on jatko-osa – Raoul Björkenheim teki Huvilaan kitarasinfonian jo 1995

Children Of Bodomin Alexi Laiho on säveltänyt Helsingin Juhlaviikoille tilausteoksen, joka esitetään sadan sähkökitaristin voimin elokuussa. Tämä ei kuitenkaan ole ensimmäinen kerta, kun vastaavaa tehdään. Huippukitaristi Raoul Björkenheim kokosi jo 20 vuotta sitten Juhlaviikoille kokoonpanon, johon kuului 30 kitaristia, kahdeksan basistia ja neljä perkussionistia.

Kotimaa
Kitaristi Raoul Björkenheimilla on edelleen jäljellä käsin kirjoitettu partituuri hänen Apocalypso-teoksestaan, joka kantaesitettiin Helsingin Juhlaviikoilla vuonna 1995.
Kitaristi Raoul Björkenheimilla on edelleen jäljellä käsin kirjoitettu partituuri hänen Apocalypso-teoksestaan, joka kantaesitettiin Helsingin Juhlaviikoilla vuonna 1995.Vesa Marttinen / Yle

Maailman parhaaksi metallikitaristiksi useaan kertaan äänestetty Alexi Laiho kokoaa tänä vuonna Helsingin Juhlaviikoille sadasta kitaristista koostuvan ryhmän.

Teos nimeltä #100guitarsfromhel jatkaa siitä, mihin jäätiin vuonna 1995. Jo tuolloin Juhlaviikot tilasi kitaristi Raoul Björkenheimilta sävellyksen sadalle sähkökitaralle.

– Ismo Alanko soitti mulle ja kysyi, haluaisinko säveltää teoksen sadalle kitaralle. Sanoin, että en missään tapauksessa, ihan järjetön idea! Björkenheim muistelee.

Asiasta kuitenkin neuvoteltiin, ja lopputulos oli toivottua suppeampi, mutta silti varsin massiivinen kokoonpano: 30 sähkökitaristia, kahdeksan basistia ja neljä rumpalia.

Tällä kokoonpanolla teos nimeltä Apocalypso esitettiin kahdesti: ensin Kolmen sepän patsaalla ja toisen kerran Huvila-teltassa elokuussa 1995. Esityksistä on koostettu taltiointi, joka löytyy videopalvelu Youtubesta (siirryt toiseen palveluun).

"Tarkoitus oli saada yleisön leuat loksahtamaan auki"

– Musiikkini perustui osittain korealaiseen sinawi-transsimusaan, ja päätarkoitus oli saada yleisön leuat loksahtamaan auki. Näin myös tapahtui, Björkenheim kertoo.

Soittajat oli jaettu eri pienryhmiin. Kitarasektioita oli viisi, joista yksi koostui baritonikitaroista. Basistit oli kahdessa ryhmässä, joista toinen oli neljäkieliset ja toinen viisikieliset bassot. Erilaisia perkussiosettejä oli neljä, joista ehkäpä eksoottisin oli kahteen eri vireeseen viritetyt öljytynnyrit.

– Halusin, että teoksesta tulee jonkin verran kompleksinen, mutta ei liian vaikea. Yksi ongelma oli siinä, että usein rock-maailmassa ne kitaristit jotka soittavat parhaiten, eivät ole kovin hyviä lukemaan nuotteja. Mietin, kuinka kompleksista tavaraa voin säveltää, että teos pysyy vielä kasassa.

Lavalla joukko Suomen huippusoittajia

Björkenheim uskoo, että myös Alexi Laiholla on edessään samankaltaisia valintoja.

– Hänellä on kuitenkin erilainen asema. Hän on niin tunnettu, että maailma on täynnä kitaristeja, jotka osaavat ulkoa hänen soolojaan. Laiho valitsi rinnallaan soittavat kitaristit koesoittojen kautta sosiaalisen median avulla. Björkenheim valitsi soittajat tuttavistaan, soittokavereistaan ja oppilaistaan.

– Meillä oli lavalla koko Suomen tähtimiehitys: Jukka Orma, Peter Lerche, Jarmo Saari, Ippe Kätkä, Mitja Tuurala, Luumu Kaikkonen, Uffe Krokfors ja monia muita, Björkenheim luettelee.

Hän kertoo seuranneensa mielenkiinnolla Alexi Laihon tempausta, ja uskoo siitä tulevan ikimuistoinen.

– Toivottavasti kaikki soittajat muistavat ulkoa eri jaksojen stemmat. Se voi olla ainoa kompastuskivi.