Paperista tuli kaunista – korttiyritys kasvaa digiaikana

Jyväskyläläinen kortteja ja muita paperituotteita valmistava Karto Oy katsoo luottavaisena tulevaisuuteen. Digiaika ei ole vienyt painotuotteita hautaan, vaikka niiden käyttötarkoitus onkin muuttunut.

talous
Karto Oy on jyväskyläläinen yritys, joka myy muun muassa posti- ja onnittelukortteja sekä sisustus- ja kattaustuotteita.
Jenny Huttunen / Yle

Jyväskyläläinen kortteja ja muita paperituotteita valmistava Karto Oy katsoo luottavaisena tulevaisuuteen viimekeväisen yrityskaupan jälkeen. Karto Oy osti touko-kesäkuun vaihteessa askartelu-, koulu-, ja toimistotarvikkeita myyvän ja markkinoivan HobbyOffice Oy:n.

– Yrityskauppa on parantanut meidän tuotevalikoimaamme, minkä asiakkaatkin ovat huomanneet, toteaa yrityskaupasta tyytyväinen Karton toimitusjohtaja Pekka Ojala.

Yrityskaupan jälkeen Karto Oy:llä ei ole aktiivisia kasvusuunnitelmia. Konserni keskittyy nyt ensi vuoden alusta saatavaan Marimekon servettien Suomen jakeluun ja yrityskaupan tuoman synergiaedun viilaamiseen.

– Tässä on hetkeksi aikaa työtä näiden asioiden suhteen. Kun nämä kaksi asiaa on saatu hyvään vauhtiin, niin kyllä meillä on kasvuhakuisuutta edelleen, Ojala toteaa.

Myös yrityksen vienti on ollut viime vuosina kasvussa. Karto vie tuotteitaan Pohjoismaiden lisäksi myös Keski-Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin.

Facebook ei korvannutkaan tavallista onnittelukorttia

Erilaisia kortteja, adresseja sekä lahjapaketointi-, kattaus- ja sistustustuotteita myyvässä yhtiössä uskotaan vakaasti, että paperisille tuotteille on kysyntää digiaikanakin.

Painotuotteita ostetaan, koska ne ovat kivoja ja kauniita

Toimitusjohtaja Pekka Ojala, Karto Oy

– Meidän on täytynyt miettiä uudelleen, mihin tarpeeseen meidän tuotteemme vastaavat. Pari-kolmekymmentä vuotta sitten paperisilla tuotteilla oli enemmän käyttöarvoa, tänä päivänä ne vastaavat esimerkiksi sosiaalisiin tarpeisiin, sanoo toimitusjohtaja Pekka Ojala.

Hänen mukaansa ihmiset arvostavat edelleen esimerkiksi onnittelukortteja tai tavallista paperista kalenteria.

– Painotuotteita ostetaan, koska ne ovat kivoja ja kauniita, ne tuovat iloa arkeen.

Ojala näkee paperiset tuotteet digitaalisten rinnalla kuin luksustavarana. Vaikka onnitella voi sähköisestikin, harva marssii esimerkiksi 50-vuotissyntymäpäiville puhelin kourassa ja laittaa tekstiviestin syntymäpäiväsankarille.

– Itselläni on sähköinen kalenteri puhelimessa, mutta haluan että minulla on myös paperinen, vaikka nahkakantinen kalenteri siinä sivussa. Jos puhutaan vaikka onnittelukorteista, niillä on erilainen arvo kuin Facebookissa annetulla onnittelulla, väheksymättä kuitenkaan Facebookia tai tekstiviestiäkään, Pekka Ojala sanoo.

Toimitusjohtaja Pekka Ojalaa haastatteli Matleena Ylikoski.