Valloittaako IPA koko tangokansan? Oluessa maistuu nyt veden sijaan katkeruus

Erikoisolutvillitys on tullut Suomeen Yhdysvalloissa, mutta kotimaiset pienpanimot tekevät olutta suomalaiselle otteella. Bulkkilager ei enää säväytä, sillä suomalaiset ovat päässeet vahvojen ja erilaisten oluiden makuun. Olut on myös helppo yhdistää ruuan kanssa.

Kotimaa
Ruoka- ja viinikirjoittaja Arto Koskelo maisteli Olutpostin päätoimittajan Mariaana Nelimarkan kanssa oluita.
Ruoka- ja viinikirjoittaja Arto Koskelo maisteli Olutpostin päätoimittajan Mariaana Nelimarkan kanssa oluita helsingiläisessä olutravintolassa. Molemmilla oli laseissaan IPA:a. Yle

– Suomalaisilla on pitkä historia oluen kanssa, mutta tässä oli pitkä kausi, jolloin juotiin paljon laihaa lageria, ja siihen on tullut muutos, kertoo viini- ja ruokakirjoittaja Arto Koskelo.

Monipuolistunut tarjonta on suuresti pienpanimoiden ansiota, kertoo Olutpostin päätoimittaja Mariaana Nelimarkka.

– Monet ostavat tutun sixpackin omaa merkkiään, mutta ostavat myös pari erikoisolutta siihen rinnalle. Jotkut ovat taas luopuneet kokonaan siitä sixpackistä ja siirtyneet siihen, että ottavat vain erilaisia oluita maisteltavaksi.

Vielä on hieman matkaa siihen, että meillä olisi yhtä paljon pienpanimoita kuin 1900-luvun alkupuolella.

Arto Koskelo

Mutta miten tähän on tultu? Koskelo kertoo, että kyse on trendistä, joka on tullut tuontitavarana Yhdysvalloista. Kulttuurin synnyinkoti on USA:n länsirannikolla, mutta täällä olutta tehdään hyvin suomalaisella otteella. Pitkään se ei ollut mahdollista.

– Meidän koko alkoholitoimialamme on ollut hyvin valtiokeskeinen. Mutta sitten on ikään kuin normalisoiduttu ja palattu sellaiseen aikaan, joka oli ennen kieltolakia. Vielä on hieman matkaa siihen, että meillä olisi yhtä paljon pienpanimoita kuin 1900-luvun alkupuolella, mutta uskon, että se rajapyykki saavutetaan pian.

Suomessa on luvan saaneita pienpanimoita tällä hetkellä yli 50.

Ensin maistui tumma lager, sitten tuli IPA

Monelle naiselle on tullut uutena tuttavuutena, että olut voikin olla maukasta ja hyvää.

Mariaana Nelimarkka

Suomalaisten makumieltymykset ovat muuttuneet pikkuhiljaa. Ensimmäiset ulkomaiset oluet tulivat Suomeen tshekeistä, jolloin eksoottiseksi juomaksi nousi tumma tshekkiläinen lager. Nyt suomalaiset hakevat hyllystä IPA:a. Suosion ovat huomanneet myös isot panimot, joilta on tullut omia versioita India pale aleista.

– Ne ovat sellaisia nupit kaakkoon -oluita ja jonkinlainen antiteesi sille laihalle marketlagerille. Ehkä IPA ehtii valloittaa vielä koko tangokansan, miettii Koskelo.

– IPA:ssa on niin paljon aromeja, sitruksisia ja paljon muita, minkä vuoksi naiset usein ihastuvat tätä kautta olueen. Monelle naiselle on tullut uutena tuttavuutena, että olut voikin olla maukasta ja hyvää, kertoo Nelimarkka.

Olut sopii myös aterialle

Marketit ovat heränneet suomalaisten laatuoluiden janoon. Esimerkiksi S-ryhmä on kasvattanut viimeisen viiden vuoden aikana valikoimiaan 70 prosenttia.

Jyväskyläläinen K-kauppias Lauri Ojanperä ymmärtää hyvän oluen päälle. Suomen olutseura on palkinnut kaupan sen hyvän oluttarjonnan ansiosta. Myynnissä on yli 300 kotimaisen ja ulkomaisen oluen tuotenimikettä. Lager on se, mikä maistuu suomalaisille edelleen eniten ainakin määrällisesti, Ojanperä kertoo.

– Mutta sille haetaan nykyään vaihtoehtoja. Ihmiset ovat siirtyneet ennemmin nautiskelemaan oluesta kuin juomaan sitä humalahakuisesti. Oluesta on tullut viinin tapainen nautintoväline, hän kertoo.

Hyvän aterian kanssa juoma vaihdetaan kuitenkin usein vielä viiniin. Nelimarkka kannustaa ottamaan oluen myös ruuan kanssa.

– Nykyisen olutkirjon kanssa oluella ei ole mitään syytä hävetä. Olut on itse asiassa helpompi ruokajuoma. Se on mukautuvaisempi ja helpompi yhdistellä kuin viini.

Prisman oluthylly.
Marketit ovat parantaneet valikoimiaan merkittävästi. Yle

Olut – lähituote parhaimmillaan

Paikallista omaa pienpanimo-olutta voi saada helposti nykyään esimerkiksi omasta lähikaupasta. Kaupoissa on tarjolla kotimaisia ja ulkomaisia oluita tasaisesti. Ojanperä ottaa erittäin mielellään valikoimiinsa lähellä tuotettua pienpanimo-olutta.

– Samalla tuemme lähituottajan kaupallista menestystä. Tietenkin tietty rajoitus on se, että osa oluista ei täytä vähittäiskaupan alkoholiprosenttivaatimuksia.

Nelimarkka on huomannut paikallisen oluen nousun ympäri maailmaa.

– Italiassa, tietenkin Yhdysvalloissa ja Suomessakin. Vihdoinkin on se hetki, että esimerkiksi Seinäjoen oma panimo on sellainen, että sen tuotteita halutaan ostaa paikallisesti. Siinä meni monta vuotta. Näitä samoja oireita on ollut esimerkiksi Tampereen suunnalla. Nyt aika on kypsä, hän pohtii.

– Toiminnalle on asetettu tiettyjä rajoitteita, kuten se, että panimot eivät saa myydä omia oluitaan vieläkään ulos. Silti Suomi on päässyt mukaan pienpanimobuumiin, joka pyyhkii tällä hetkellä koko maailmaa. On ollut hienoa huomata, että Suomen osallistumista ei ole pystytty estämään, nauraa Koskelo.